Jag behöver hjälp av någon kunnig. Vi håller på och total renoverar bygger ut vårt hus. Problemet är att utbyggnaden blev mindre än vad vi ville och hade tänkt oss( pga av en tredje part som tyckt till och gjort ändringar på ritningen utan våran vetskap). Vi måste därför rita om kök, ta bort kamin, flytta väggar och ta bort rum mm pga av detta, så min fråga är:
Är det smidigare att gjuta en platta till brevid den som är gjord så vi får den yta vi vill ha?
Det som skett hittills är att plattan är gjuten med rör dragna i för vatten, el, kamin och golvvärme. Vi har gjort en platta som är blev ca 55 kvm, och vi skulle verkligen behöva ca 1*7 kvm till för vårt kök och vadagsrum. Är det ngt som gör att det inte är tänkbart? Väldigt Kostamt för en så liten platta, svårt att få golvärme dit, jag har ingen aning därför frågar jag här.

Kan ju säga att köket nu kommer bli ca 10,5 kvm och v-rum ca 29 kvm. En väldigt liten utbyggand kan jag känna när vi har alla möjligheter att göra precis som vi vill. Hoppas jag kan få lite bra synpunkter!!
 
Hänger mycket på markförhållandena, plattan i sig är inte dyrt att gjuta till men det drar ju med sig dränering, sprängning? avlopp osv osv
 
Hur kan föresten en tredje part gå in och ändra utan ert godkännade? låter orimligt alt som att denne har ansvaret för felet och att åtgärda det?
 
Mikael_L
Har ni någon form av entrepenad och ännu bättre, ett fint kontrakt att luta er mot borde ni helt enkelt kunna säga: "Gör om gör rätt, men snabbt nu".


Ja det är ju en knepig sits, gör ni inte om så det blir som tänkt kommer ni tyvärr gå och gräma er och irritera er hur länge som helst.
Vore det jag skulle jag troligen förstora plattan (eller kräva att så gjordes, om tillämpligt). I alla fall som du beskriver sakförhållanden.

Hur ni ska göra rent praktiskt har jag inte koll på. Det känns även som att det är något knapphändig information.
Golvvärmen går kanske att lösa med ytterligare en slinga, som ligger på den nya delen?
 
Tack för svar!
Det är så jag känner också att det kan vara värt att göra en platta till även om de blir lite mer i kostnad. Anledningen till att det är ett väldigt känsligt läge är att den "tredje parten" som hjälper oss att hålla i hela bygget är sambos far och det har blivit att han håller i trådarna och varit mellanhand till arkitikten och hantverkarna och då fört in i sina synpunkter vilket skiljer sig ngt från vad vi tycker. Dock han varit till stor hjälp på många sätt så det är jätte svårt att ta upp det här med honom.
Anledningen till att han håller i allt är att han Är byggingenjör och känner till många bra hantverkare, det gör det hela ännu svårare att ifrågasätta eller säga att vi vil ha på ett annat sätt än vad han tycker. Hade vi hyrt in ngn hade det defenetivt varit gör om gör rätt!

Så det är lite därför jag vill höra vad andra säger innan vi ev tar upp med honom att vi vill göra en platta till. Eftersom han garanterat inte tycker det behövs kommer han svar vara att det blir jätte svårt och väldigt dyrt osv men jag kan känna som Mikael_L skriver: Vi kommer gräma ihjäl oss!!

Det som är så jä*ligt är att vi ville göra allt ordentligt så vi har redan haft en kille som har gjort dränering runt gamla huset och nya delen, vi har dragit om all el i befinligt hus och nya delen såklart, rör är ju lagda i plattan för vatten, avlopp osv så om vi nu gör en platta till så måste vi dra dit alla tre olika hantverkare igen, det enda vi inte behöver göra är spränga.

På den nya plattan skulle det ligga en del av kök och v-rum som inte kräver ngt vatten, alltså vi skulle kunna sätta bara skåp för förvaringen på den ytan och möbler, behöver man då dra rör under den plattan?

Men det allt jobb (och pengar) som det tillför att göra en platta till- tycker ni att det är värt att göra det??

Jag är verkligen jätte glad att ni svarar för jag behöver verkligen tips och råd från andra kunniga!!
 
Tyresö
Det är bara att bygga vidare på plattan. ni behöver inte dra några extra värmeslingor - värmen från redan gjutna platta kommer sprida sej in i den nya plattan. Däremot, så är det markförhållandena som styr allting om hur ni ska göra. Har ni redan singlat och förberett, så att den nya och "gamla" plattan får samma bärighet på marken, då kan ni dubba i med armeringsjärn och gjuta ihop plattorna - OBS! Ska ni borra i den "gamla" plattan - då MÅSTE ni VETA var värmeslingorna finns, så ni inte borrar hål i dom.

Blir markförhållandena inte exakt samma, då räknas pågjutningen som en egen konstruktion och då får ni INTE dubba ihop dom, utan då måste ni lägga en tunn plastfilm emellan (rörelsefog) och göra en mjukfog om ni ska klinka golvet - värmen kommer ändå sprida sej in i nya plattan.

Merkostnaden för armeringsjärn och betong, är några 1000-lappar. Gör ni övrigt jobb själv då blir det bara en merkostnad på några 1000-lappar. Gjutningen klarar ni själv av. Gjut ytan så slät som möjligt, sen slipar ni ytan 1 vecka senare, med en ABS-slip (finns att hyra). Har ni kunskap att glätta ytan direkt, då gör ni det istället.
Värmeeffekten kommer kanske bli ca 75% i nya plattan - beroende på avstånd till värmeslingorna - men jag ser ingen ekonomisk poäng att gjuta in nya värmeslingor.

Helt klart ska ni göra en pågjutning, det lilla extra jobbet, till dom få extra 1000-lapparna är det definitivt värt.
 
Tack för jätte bra svar! Då är det inte jag som tänker helt tokigt:) Då är bara frågan om det går attt gjuta plattan med det väder vi har? Vi har knapp decimter snö och ett par minusgrader. Och se hur samtalet går ikväll med iblandade...spännande!
 
Tyresö
Det är inga problem att gjuta utomhus - oavsett om det är 20 minus och snöstorm. Se bara till att det inte blir någon snö i gjutformen - snön smälter ni med en gasolbrännare - skydda gjutformen med en pressenning, som ni tar bort strax innan ni ska gjuta. Är det minusgrader när ni ska gjuta och ni blandar betongen själv, öka cementhalten för att höja K-värdet (= då ökas egenvärmen när betongen brinner) och använd 25 - 35 gradigt vatten, beroende på hur många minusgrader det är.

Täck formen direkt efter gjutning - är även bra om ni kompletterar med en byggfläkt under pressenningen om det är kallare än 10 minus.
När det är 15 minus eller kallare, så ryker det om den nyutlagda betongen, som om det vore en Michael Jackson-konsert. Det ser rätt ball ut. Sen är det kanske inte så mysigt att stå ute i 15 - 20 minusgrader i snöstorm och gjuta - men jobbet ska slutföras oavsett förutsättningar och väder. Dom dagarna hade jag hellre suttit i tunnelbanan och klippt biljetter.
 
Undrar bara vad svärfar hade för motiv till att rita om utan att rådgöra med er?
Det är ju en sak att han har yrkeskompetens som säger ett och annat, men han måste ju förklara för er vad han tänker?
Känns som om det är läge att reda ut ert föhållande innn kostnaderna drar iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.