Hej
Jag ska bygga en "stuga" i trä på ca 60 kvm.
Men kan inte bestämma mig för om det ska stå på gjuten platta eller ha torpargrund.
Har fått för mig att det måste bli mycket billigare med torpargrund..men sedan fick jag höra av en snickare att så inte var fallet?? Jag blev väldigt förvånad
Vi bör på Gotland där det är väldigt mycket kalksten, så det är inte så mycket matjord oven häll.
Huset ska användas året runt (dock ej som bostad).
Vilka för och nackdelar har gjuten resp torpar grund?
hur har nu gjort?
 
Har själv byggt hus med platta resp torpargrund. Det är billigare med torpargrund, men framför allt om man tänker göra byggjobb själv. Annars tror jag inte det spelar så stor roll. Torpargrund är lättare att göra själv, man kommer åt att dra om ledningar i bjälklag om det skulle behövas(?). Platta är mycket bättre ur fuktsynpunkt, verkar aldrig vara problem. En fördel med platta är också att mössen inte har något bjälklag att bygga bo i.
Projekterar just nu ett fritidshus, och det blir med platta!
 
Om man sköter sin torpargrund så är det sällan någe problem med fukt å dyl. Och det är torrt på Gotland så jag had enog inte tvekat på torpargrund!
 
Hejsan
Tack för ditt svar. Det var lite avgörande. Torpargrund blir det.
 
Jag håller nog med Din snickare, att det kan va hugget som stucket, med priset. Ett golvbjälklag är inte precis gratis. Men när det gäller en stuga på skogstomt, tycker jag att man skall sträva efter att få upp byggnaden lite i höjd, för att undvika fuktskador från den fuktiga omgivningen, och det blir svårt med en platta på mark. Men kryp- grunder har visat sig vara till problem för många, p g a att ingen vet hur en sådan skall byggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.