Hej,

Har ett gammalt vidbyggt oisolerat garage byggt i trä som är ett riktigt fuskbygge som vi bestämmt att riva.

Vi vill nu bygga vidare på den redan gjutnat plattan. Plattan är gjuten direkt på berg till skillnad dom plattan till huset som är byggd med l-element, markisolering o.s.v.

Jag är orolig för maskfukt som kan tränga upp....

Jag bifogar en skiss.

Också lite oroad för hur själva anslutningen mot souterrängdelen i puts ska göras..

Tips synpunkter på detta skulle uppskattas!!

Eller ska man satsa på att bila bort den gamla plattan och lägga ett lager mackadam??
 
  • Slide1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det med dräneringen. Den fattas i skissen. Fukten kommer väl inte från själva berget.
 
Uppdaterat min skiss över hur det ser ut...

Alltså dränering runt befintligplatta...

Men visst kan väl markfukt komma från berget???
Jag trodde att man hur som helst skulle ha ett kapilärbrytande material mellan berg och platta???
Men tanken är att lägga en ICOPAL matta för att spärra fukten...

Problemet blir mellan gamla husgrunden och det nya... samt ... kanske mellan nya plattan samt dom nya ytterväggarna (av Ytong)... Kanske ska ICOPAL mattan ligga under Ytong:en ?????

Jag har även noterat att man bör använda syllpapp mellan plattan och första skiftet.
 
  • Slide1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga synpunkter?
 
frippe75 skrev:
Men visst kan väl markfukt komma från berget???
Jag trodde att man hur som helst skulle ha ett kapilärbrytande material mellan berg och platta???
Det kan komma ganska ordentligt med vatten upp ur till synes oskyldiga sprickor i berget.
Det händer att sprickvattnet står under tryck från ngt håll.
Beror på topografin i närområdet.

Även om man bygger på en bergås är det klokt att ha kapilärbrytande material under plattan.
 
frippe75 skrev:
Jag är orolig för maskfukt som kan tränga upp....
...ska man satsa på att bila bort den gamla plattan och lägga ett lager mackadam
Absolut. Du bör natulrligtvis också dränera och isolera den nya plattan. Det blir ju viss problemer när det finns värme på i garage.
 
Pjohan skrev:
Absolut. Du bör natulrligtvis också dränera och isolera den nya plattan. Det blir ju viss problemer när det finns värme på i garage.
Fast frågan gällde inte att bygga en ny platta utan använda den befintliga...
Och om den lösning jag tänkt med ICOPAL samt uppvik var bra...
 
Snacka om att inte vara snabb...
Pappaledigheten spenderades utomlands och nu är det tänkt att dra igång bygget igen...

Fortfarande ingen som har några för- eller emot- synpunkter på att isolera plattan ovanifrån.. och hur man undviker fuktproblem som det talas om i byggahus guiden för att bygga på platta.??

Topologin var uppe på tapeten... Vi ligger högst upp på ett berg 10 meter över allt annat och ingen "tillrinning" finns.. Alltså endast fukt som kan stiga upp genom berget..

Tänkte försöka gjuta till några kvadratmeter på en den befintliga gamla garageplattan som nu ska bli boendeyta. OvanPå plattan blir det 10cm cellplast och icopal som "fuktspärr" innan ett vattenburet golvvärme system läggs in iform av cellplast system med reflekta plattor...

Synpunkter ... PLEASE!!!
 
Hallå?
 
Mikael_L
Upplever ni den nuvarande plattan som problematiskt fuktig?

Ska det fortsätta vara ett garage?
 
Nej den nuvarande plattan var jämn och fin i färgen... Jag tror ju själv (som lekman) att det är ett relativt "ofuktigt" ställe då vi ligger högt på ett berg.

Det kommer att bli vanlig boyta istället för garage.

Problemet är att den gamla delen av plattan inte har någon isolering och jag funderara på att lägga 10cm cellplast på toppen av plattan och sedan använda icopal som fuktspärr innan golvkassetter läggs med parkett ovan...

Synpunkter på deftta?
 
Mikael_L
Ja skulle det fortsätta vara garage vore väl svaret helt enkelt att inte göra något alls ... :)

Ska det bli boyta så ska du nog inte ta för givet att det är och förblir fuktfritt.

Men jag tycker du verkar ha rätt idéer, om att isolera ovanpå plattan och inga organiska material under isoleringen.

Ska du ha golvvärme så ska du isolera, och helst 200 mm, för maskarna behöver du inte värma åt. Men iaf så mycket det går.
Ovanpå isoleringen blir det varmt och därmed alltid lågt rH, så där är det bara att bygga på med de material du vill använda.
Under isoleringen blir det i princip markens temperatur, så där kan du nog tänka dig att du alltid har 100%rH, dvs allt av trä, papp osv kommer mögla.
Sen funderar jag på ifall man borde ha en diffusionsspärr som första skikt ovanpå isoleringen? Undrar om någon annan här på forumet har besked att ge?

Vill du riktigt gardera dig så bygger du en lösning som ger dig möjlighet att ventilera mellan platta och isolering. Kanske sån där platonmatta på betongen skulle vara fint?
Om man sedan, vid ev behov, kan komplettera den med fläkt som ventilerar spalten mellan platta och isolering, ev med varm rumsluft sugen genom sockelventilation, så har du möjlighet att vidta åtgärder ifall det blir problem där under.

Du kan också kolla hur bra EPS-betong isolerar och om det i övrigt skulle fungera.
En ganska smutt lösning i så fall, där du avslutar med 40mm flytspackel eller snabbslipsats som du har golvvärmeslingorna i.

När du ändå tänker riva det gamla ovanpå plattan, tänk på att skydda de nya ytterväggana mot markfukt från betongen, höj gärna upp syllen till den nya innergolvsnivån, med t.ex. LECA.

edit: Nu vet jag inte var du bor, men numera kan man få färdig EPS-betong med bil, från arninge-täby. Kolla längst ner på denna sida:
http://www.epscement.com/?sid=58
 
Redigerat:
Tack för svaret... Ska kolla EPS!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.