Hejsan!
Planerar att gjuta en klack på cirka 10 cm höjd och bredd.

Min fråga här här om jag måste armera?
Hur mycket armeringsstål ska jag använda.

Tänkte använda råspont till formen…

Växthuset väger cirka 270 kg och är av måtten 2,54x4,33…

Vi har aldrig gjort detta och undrar om att gjuta klack är den bästa vägen att göra det?

Hur göra annars för att göra det enkelt, bra och stabilt?

Vänligen
Tibor
 
  • Gilla
Gazzi83
  • Laddar…
Armering är ett måste och jag tycker din klack verkar lite klen, hade gått upp i storlek till kanske 15x15 eller så.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Armering är ett måste och jag tycker din klack verkar lite klen, hade gått upp i storlek till kanske 15x15 eller så.
Ska jag gå på djupet bara eller måste det bli bredare också?

Då skulle jag kunna köra med två ”råspontshöjd”.

Hur mycket armering?
Räcker det 2 stycken 6 mm armeringsjärn runt om?

/tibor
 
T tiborric skrev:
Ska jag gå på djupet bara eller måste det bli bredare också?

Då skulle jag kunna köra med två ”råspontshöjd”.

Hur mycket armering?
Räcker det 2 stycken 6 mm armeringsjärn runt om?

/tibor
Klarar vi av att blanda betongen manuellt? Tidsmässigt menar jag? Om höjden blir typ 18 och bredden 10?
 
Jag har gjutit en hel del liknande balkar i min trädgård. Jag skulle gjort formen av 45x145. Går att återanvända och du ska gör nån liten altan framför växthuset. Om underlaget är ojämnt kan du väga in formen och skotta lite grus mot så inte betongen rinner ut.

En så låg form behöver väldigt lite stag. Till exempel kan man skruva en plankbit mellan halvorna med jämna mellanrum. Bock till järn i förväg så att det passar och lägg ner i betongen under gjutningen. Använd murarslev eller spade för att jucka i betongen för att få ut luft. Ska klacken synas och det är noga med finnishen kanske man behöver vara mer noggrann och vibbrera med något annat.

Köp grovbetong på säck och blanda i betongblandare.
 
  • Gilla
tiborric
  • Laddar…
Hittade en bild i telefonen
 
  • Byggarbetsplats med betongblandare, skottkärra och virke för ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tiborric
  • Laddar…
Jag hade kört dubbla 8mm järn, skiljer så lite mot 6mm. Blir dock väldigt nära varandra om man skall köra 45x145. Jag hade lagt en tunn planka i botten med när jag skruvade formen så den inte kan åka isär. Främst för sidan skall hålla sig helt rak. Hur ser konstruktionen ut i övrigt? Skall sockeln vara synlig eller vad har du tänkt dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.