Hej,

Någon i detta forum tyckte att det var idiotiskt att gjuta ner golvvärmerören i plattan för att ett sådant värmesystem blir otroligt seg. Personen föreslog att man skulle lägga värmegolvet ovan plattan?!

Är det någon som kan detta och kan hjälpa mig ta ett vettigt beslut innan vi gjuter plattan??

MVH

Tomas
 
Det blir segt jo... Är det ett problem? Inte för mig.
 
Många gjuter in slingorna för att det är billigare och bekvämare under byggprocessen. Frågan är om man inte bör se lite längre in i framtiden när huset ska exploateras. Själv är jag emot att gjuta in slingor i plattan. Föredrar lite extra jobb vid golvläggningen än att ha ett värmegolv som är helt osynkat med utetempen.

Läs och begrunda:
http://www.villavarm.com/docs/content/unikt_golv.shtml

 
Systemet ser ju bra ut ,men bygger det inte VÄLDIGT mycket ??? :-/
 
Å andra sidan kan en tung och trög betongplatta lagra billig nattelsvärme till dagen eller hålla huset ljummet vid strömavbrott.

En variant är att ha golvvärmen som grundkomfortvärme och göra den snabba regleringen genom att tillföra mer eller mindre värme till tilluften.
 
Strömavbrott ska man normalt inte kalkylera med. El ska bara finnas där, såtillvida man inte bor ute i skogen.
 
isolde skrev:
Strömavbrott ska man normalt inte kalkylera med. El ska bara finnas där, såtillvida man inte bor ute i skogen.
Kör du med samma princip när det gäller försäkringar?
Det skall bara inte brinna.
 
Du jämför äpplen och päron. I ett industrialiserat samhälle ska service som till exempel el- och vattenförsörjning tas för givna. Dessa två är en förutsättning att samhället fungerar . Bränder är en annan femma. Dessa uppkommer ofta hemma, och är inte av central betydelse.
 
isolde skrev:
Du jämför äpplen och päron. I ett industrialiserat samhälle ska service som till exempel el- och vattenförsörjning tas för givna. Dessa två är en förutsättning att samhället fungerar . Bränder är en annan femma. Dessa uppkommer ofta hemma, och är inte av central betydelse.

Hos mig har strömen gått oftare änn det har börjat brinna.. ;)

Det är mycket vi ska ha.. = bortskämd.. men det är inte alltid vi får det vi ska ha = riktiga livet..

En öppenspis täcker ju vissa strömavbrott.. Kanske finns planer på att skaffa det...?
 
isolde skrev:
Du jämför äpplen och päron. I ett industrialiserat samhälle ska service som till exempel el- och vattenförsörjning tas för givna. Dessa två är en förutsättning att samhället fungerar . Bränder är en annan femma. Dessa uppkommer ofta hemma, och är inte av central betydelse.
Poängen är att det inte är inom din fulla kontroll om det börjar brinna eller om strömmen är borta under ett dygn då det är -20 grader ute, och sannolikheten för att någondera skall hända just dig är liten.

Om du räknar med att något skall vara ofelbart gör du dig sårbar eftersom det i verkligheten inte finns några garantier för att något fungerar bara för att det MÅSTE fungera.

Jag vet hur mycket av elnätet och en hel del annan infrastruktur fungerar och jag litar inte på att den är ofelbar. Tekniskt avancerad infrastruktur är skör, den är beroende av underhåll, att reservsystem finns på plats, att man ser till att det finns tillräckligt med reservdelar och duktigt folk tillhands om något går fel, osv. Man behöver inte ens ta till risken för sabotage för att inse att tex elnätet inte är helt pålitligt. Eller så kan naturen ställa till det. Gudrun svepte ned stora 130 kV ledningar i trädfria korridorer som man trodde var helt skyddade från stormar men orkanen var stark nog för att lyfta och slunga iväg jättegranar. Det ledde till att strömmen slocknade i tätorter som aldrig brukar ha allvarliga strömavbrott.

Appropå att ta grundläggande samhällsfunktioner för givet så lades nästan hela civilförsvaret ned vid avrustningen efter kalla kriget. Det fanns resurser för att förse folk med vatten, mat och värme även om vi tom vart bombade.

 
Jaja, nu ska vi inte hålla på med hårklyverier. Jag har inte haft strömavbrott under senaste 10 åren. Då menar jag strömavbrott som varade längre än några få minuter om ens det. Utifrån den erfarenheten tänker jag inte dimensionera värmekällan/orna för eventuella strömavbrott. Inte heller har jag trippla airbags i bilen, utifall-de-två-första-inte-löser-ut.
 
Men frågan kvarstår .-) dvs finns det egentligen något attraktivt sätt att få den vattenburna golvvärmen att vara mer reaktivt än den verkar vara om man gjuter in den i betonggolvet. Kan man gjuta in den på något speciellt sätt??

/Tomas
 
Jag har erfarenheter av ingjuten golvvärme.
Jag har gjutit in golvvärmerören ytligt i garage/pannrum.
Där är rören najade på sprickarmeringen som ligger i mitten av en 10 cm tjock betongplatta.
Denna lösning ger en ganska snabb värme med lite randningseffekt (man kan känna med fötterna var slangarna ligger/inte ligger).
Randningseffekten blir ju starkare eftersom jag inte har någon ytterligare golvbeklädnad på plattan som dämpar. Randningeffekt i pannrummet/garaget stör inte mig.


I huset däremot har jag gjutit in värmeslangarna i botten av den 10 cm tjocka betongplattan.
Därför är värmen där betydligt trögare, och trögheten förstärks ytterligare pga att jag har monterat in golvbeklädnad av olika slag (laminat och klinker).
I huset har jag ingen tydlig randningseffekt. Huset är varmt utan att man eg känner varifrån värmen kommer.

Komfortmässigt klarar man sig mycket bra i huset även om utetemperaturen är svajig.
Man får trimma in shuntregulator och ta hänsyn till ett trögt hus.

Om jag skulle bygga bostadshus igen tror jag att jag skulle gjuta in slangarna ytligt (på sprickarmeringen).
Jag har en känsla av att det är ett energisnålare alternativ än att förlägga slangarna djupt i plattan,
dels för att värmeförlusterna genom plattans kantisolering minskar och dels för att man slipper hålla så mycket mera betong uppvärmd för att få samma yttemperatur på golvet.



 
isolde skrev:
Strömavbrott ska man normalt inte kalkylera med. El ska bara finnas där, såtillvida man inte bor ute i skogen.

Ja om du har slingaorna i platan så får du värme när det är strömavbrott, för det är ju en viss tröghet i systemet.
men när strömen kommer tillbaka får du frysa, för det är samma tröghet åt andra hållet. det är ju samma mängd energi !!!
 
Inger.P. skrev:
Med tanke på att golvvärmeslangarna har en begränsad livslängd tycker jag inte att de ska gjutas in djupt i plattan.

Hade jag - innan jag byggde - vetat detta hade jag även förberett för ett framtida värmesystem med radiatorer. Jag har ingen lust att bila upp hela plattan om sisådär 40 år när slangarna är slut...

Samtidigt blir värmeförlusten större ju djupare slangarna ligger i plattan, men jag tror att plattan mår bäst av att vara uppvärmd.
Golvvärmeslangars livslängd har det skrivits mycket om. Jag har läst någon artikel (i vvs forum tror jag) om att slangarna ska kunna hålla hundratals år om dom inte utsätts för övertemperaturer och solljus.
Jag vet inte, men det verkar ologiskt att förkasta ingjutningsalternativet med motiveringen ”dom blir svåra att komma åt när dom är slut”.
Den dan slangarna är slut är det nog enklare att offra lite takhöjd åt ett nytt system ovanpå golvytan, eller montera nya radiatorer.
Jag menar bara att jag inte ens tror det är ett alternativ att man bilar upp slangarna för att byta ut dom den dagen det blir aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.