Har blivit mycket frågor från min sida på sista tiden....

Bygger ut i ett innerhörn på huset. Eftersom det är kuperat berg under har jag gjutit en grundmur på de två sidor som inte är mot huset. Nu är planen att fylla med grus och cellplast och gjuta en platta ovanpå. Mot det befintliga huset borrar jag in armeringsjärn i befintlig grundmur + att det som en kantbalk ditåt. Utåt ligger plattan på muren.

Fråga 1: Är det väldigt viktigt att vibbra gruset? Har svårt att få dit en vibbra med bra vikt. När jag byggde ut på andra sidan huset tyckte jag inte det sjönk ihop alls då jag vibbrade. Under är det berg samt vissa delar med gammalt fyll som legat där många år.

Fråga 2: För att jämna av tänkte jag "riva" med en bräda över (är bara 3x4m). Men inåt huset har jag ju inget att "glida" på. Funderar då på att montera ett järnrör som jag kan riva av mot, och sen när plattan är lagom torr, lyfta röret och fylla i med betong. Har för mig att jag sett denna metod ngn stans. Åsikter? (rummet blir verkstad i källaren, ytan alltså inte speciellt viktig)

Tacksam för tips.
 
1. Ja du måste vibba gruset för att inte få sättningar. Får du inte dit en tung padda får du ta en mindre och fylla i tunnare lager med paddning emellan.

2 Du kan gjuta med laser och vibrostav för att sedan bara sloda av ytan. Det funkar även som du föreslagit med ett rör, annars kan du använda Combiform.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.