Ska bygga en uteplats i vår runt 3x5 eller 4x5m och tanken har varit vanligt tryckt virke, trall och plasttak men har börjat fundera på om man istället ska gjuta en platta förberedd för golvvärme, plåttak som kan isoleras och ev glaspartier.

Gjutningen är väl inga större konstigheter, gräva ur, singla, kantelement, isolering, armering, golvvärmeslang och betong som kanske slipas eller stämplas.

Taket är väl inte heller några konstigheter, plåt, papp råspont och vanligt regelvirke. Kommer möjligen att bli lite påväxt då det blir obehandlat men man får spruta lämpligt medel om man ska isolera och bygga in.

Funderingen är på stolpar till taket, dels vad man ska använda och hur man fäster dom i plattan.

Tänker att man sätter 3st stolpar av tryckt virke som byts ut när/om det blir inglasat, kan det var rätt tänkt?

Hur fäster man mot betongen, dels så man kan byta stolpar och så det funkar även om man ska bygga inglasat?

Nåt annat man ska tänka på?
 
Det var kanske inte den finaste lösningen :)
Men det funkar säkert och går väl att måla så det inte syns så bra.

Nej man får väl hålla gv från kanterna
 
nino nino skrev:
Ska bygga en uteplats i vår runt 3x5 eller 4x5m och tanken har varit vanligt tryckt virke, trall och plasttak men har börjat fundera på om man istället ska gjuta en platta förberedd för golvvärme, plåttak som kan isoleras och ev glaspartier.

Gjutningen är väl inga större konstigheter, gräva ur, singla, kantelement, isolering, armering, golvvärmeslang och betong som kanske slipas eller stämplas.

Taket är väl inte heller några konstigheter, plåt, papp råspont och vanligt regelvirke. Kommer möjligen att bli lite påväxt då det blir obehandlat men man får spruta lämpligt medel om man ska isolera och bygga in.

Funderingen är på stolpar till taket, dels vad man ska använda och hur man fäster dom i plattan.

Tänker att man sätter 3st stolpar av tryckt virke som byts ut när/om det blir inglasat, kan det var rätt tänkt?

Hur fäster man mot betongen, dels så man kan byta stolpar och så det funkar även om man ska bygga inglasat?

Nåt annat man ska tänka på?
Jag använde 140x140 limträstolpar och rostfria skor.
140x140 limträstolpe monterad i rostfri sko vid uteplats med grus och trädäck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en trädäck med 140x140 limträstolpar och rostfria skor mot en bakgrund av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roberob och 6 till
  • Laddar…
Finns en riktigt snygg lösning här på forumet. Ska se om jag kan komma ihåg vem som är den skyldiga.
 
  • Gilla
Paerh
  • Laddar…
S
Paerh Paerh skrev:
Jag använde 140x140 limträstolpar och rostfria skor.
[bild] [bild]
Om det är en betongplatta så var den sjukt snygg, vad har nu gjutit med och så fall behandlat den med?
 
  • Gilla
kizen
  • Laddar…
Paerh Paerh skrev:
Jag använde 140x140 limträstolpar och rostfria skor.
[bild] [bild]
Haha, där va den ju
 
Jag drog fast kraftigare vinkelbeslag med en betongskruv i plattan. Golvvärmen plaserade på lagom avstånd från kanten så jag inte behövde vara orolig för att borra för skruven. Stolparna består av två st 45x95. Skruvade fast den ena i vinkelbeslaget och den andra limskruvades sedan med den första.
Trästomme av stolpar och bjälklag under konstruktion på en betongplatta vid en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S DanielF skrev:
Om det är en betongplatta så var den sjukt snygg, vad har nu gjutit med och så fall behandlat den med?
Vanlig gjutning och stålslipning.
Ytbehandlad med Hagmans färgsand.
Person som slipar nygjuten betongyta under vit presenning med omgivande skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten och ytbehandlad betongplatta med Hagmans färgsand, omgiven av skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Paerh Paerh skrev:
Vanlig gjutning och stålslipning.
Ytbehandlad med Hagmans färgsand.
[bild] [bild]
Hur fungerar den ytbehandlingen?
 
Intressant. Alltså någon slags 2k lack på sanden? Hur åldras det över tid, och hur underhåller man?
 
Idag har jag skottat fram plattan jag gjöt i höstas till mitt blivande utekök med matplats. Det var inte det bästa vädret när vi gjöt och resultatet blev tyvärr inte riktigt 100. Det slutade med handglättning med pannlampa i duggregn. Vart väl inte katastrof men rite ritningar eftersom det var lite för blött. Gubben som hjälpte mig att gjuta ska komma och slipa med abs slip i veckan. Förhoppningsvis är vi nöjda sen.

Jag funderar på att behandla plattan med något för att den inte ska damma samt att skydda lite mot fläckar. Frågan är vad som passar bäst ute? Olja, vax, lack eller något annat?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.