E
Hej!

Har precis köpt hus och självklart så lät inte projekten vänta på sig. Har lite funderingar gällande ett källargolv i ett pannrum som vi tänkte göra om till en tvättstuga.

Golvet är väldigt ojämnt och det har satt sig så det diffar 6 cm från ena sidan till den andra. Inga röda trådar i sättningen utan det är lite var stans.. Rummet är ca 25 m2 och tanken är att det ska läggas klinkers. Hur får man till detta på bästa sätt utan att behöva köpa flyttpackel för en halv förmögenhet?


20160627_180611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160627_180626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
20160627_205231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160627_180613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
20160627_205227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har tid över så kan du avjämna med vanlig betong, men då måste golvet få brinna i minst 30dagar för att torka ut. Och antaligen behöver du riva av ytan så det fäster (borde behövas oavsett).

Sen avslutar du med flyt om det är ytjämnhet du behöver. I viss mån kan fix kompencera för ojömnhet, men det är svårare att lägga plattorna snyggt utan bom som oerfaren.
 
Måste golvet vara plant i en tvättstuga? Spackla upp det värsta och lev med att golvet inte är helt perfekt kan ju vara ett alternativ om du känner att du inte vill betala för att göra det riktigt.
 
E
Har ingen större lust att bila ur hela källaren tyvärr tänkte endast spåra ner avlopp och vatten samt byta golvbrunn.

Ja tanken är att jag ska sätta klinker och då vill jag vara noggran med att det blir jämnt.
 
Men det är ju bra med fall över hela golvet i en tvättstuga, om man slabbar och tvättar något tex
 
Det blir väldigt svårt utan att lägga flytspackel... Kan du leva med lite gropar och kullar på golvet så fyll på med golvavjäning för de värsta ställena och sen lägger du någon 40x40 eller 50x50 mosaik och snålar inte med fixen...
Jag skulle dock lägga pengar på att ta dit en firma och flyta golvet med fall...
 
E
Givetvis tänkte jag flytspackla innan klinker 30*30 men funderingen var om det funkar att fylla upp det värsta groparna med något annat?för att sedan flyta typ 5-10mm.

Hur tror ni det skulle funka med EPs?
 
Du behöver mer flyt, troligen minst 30-40mm för att få rätt bärighet med EPS-cement under.
 
Beror ju på groparna, men någon snabbcement eller fix kan duga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.