Hej!
Jag har bilat ur 15cm ur golvet i badrummet för att flytta avlopp och byta vattenledningar, växla upp radiatorrör till golvvärme.

Förutsättning: Gjutarbetet blir ca 10 cm EPS-cement först, därefter slang för vattenburen golvvärme, därefter elkabel för golvvärme inklusive fallbyggnad. Jag tänkte först slå upp väggar och låta dessa utgöra gjutform enligt tidigare konstruktion men är inte klar med elen. Sen vet jag inte var VP- rör och slangar kommer ut för elgolvvärme/ vattenburen golvvärme exakt. Risk alltså.

Fråga: kan jag montera gipsskiva, osb eller cellplast på ca 10mm mot väggreglar nertill som får utgöra gjutform. Våtrumsskivorna behöver väl inte monteras förrän det är dags för sista flytningen med elklabel och då är det enklare.

Tips och råd. Har provat frågan på golv forum men inget napp.
Det finns säkert någon själ som vet om det är rätt " tänk". Badrum kostar ju en del att göra.

Tacksam för svar.:)
 
Sålänge inte gjutmassan far ner i trossbotten är allt ok förutsatt att skivan kommer innanför det gjutnas kant dvs står på det som är gjutet.

Jag rekommenderar inte att ha för klent att gjuta mot men inte för tjockt heller så du får glipa mot väggskivan. Tänk på att du ska få bort det du gjutit mot också så skruva INTE från sidan där du kommer att gjuta ;) (den missen gjorde jag på ett par ställen första gjutningen).

Lycka till.
 
Jag har platta på mark så risken att det åker i väg någonstans vid gjutningen är närmast noll- möjligen att det lägger sig på väggens syllar som är infästade i sulan.
Om jag skruvar fast OSB som gjutform ( 12mm) och anpassar till golvnivå med färdig vattenburen golvvärme ( innan elkabel och fallbyggnad) borde det väl bli ok?! Våtrumsskivan ställs då på OSB och skruvas i vägg, därefter flyts golvet och skivan ligger då enligt regler i gjutmassan för framtida våtskikt?!

Tacksam för tips !
 
Lägger in en bild så ser ni konstruktionen och således kanske tipsen regnar in.

:)//Anders
 
  • ABCD0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.