Jag har befintligt utevädrad torpargrund på 30m2 som är helt kruttorr. Höjden är runt 120cm från makadam till blindbotten. Det finns en del installationer här i form av elstammar, tilluft till köksfläkt och kamin, avloppsstam, radonventilation. Det finns en smidig ingång via ett av källarförråden. Senast var jag inne i den för att koppla lite för frikylan till matkällaren. Varje gång jag är inne går den jävla plastfolien sönder precis överallt, vilket gjort att först bytte ut den för att till sist ta bort den helt och ha öppen makadam. Fuktmätaren visar att det inte blev någon skillnad i fuktnivå alls. Det är verkligen kruttorrt. Grunden ligger precis på rätt sida en vattendelare så det förklarar en del. Ingen markfukt att tala m

Nåväl. Kan man gjuta en tunn kaka betong över hela makadamgrunden för att få ett bättre golv? Kanske med lite lutning till ett dräneringshål vid radonstammen? Jag kommer aldrig att gräva upp något i och med att allt är blindbottenupphängt.
 
Någon som har kunskap om detta med att gjuta golv i krypgrunden? Det är alltså fråga om att gjuta ett enkelt golv, INTE gjuta igen krypgrunden helt. Syftet är att kunna krypa in i utrymmet utan att behöva ta hänsyn till den omtåliga fuktspärrsplasten.
 

Bästa svaret

Hade du inte tagit bort plasten?
En enklare lösning är kanske att lägga ut trädgårdsplattor i betong?
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hade du inte tagit bort plasten?
En enklare lösning är kanske att lägga ut trädgårdsplattor i betong?
Plasten är borta för att jag jobbar på en alternativ golvlösning...som ditt självklara förslag. Löjligt enkelt egentligen. Varför tänkte jag inte på det? :surprised:
Jag skulle kunna lägga ut plast igen, fylla på med ett lager flis och sedan lägga ut betongplattorna på detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.