Jag har en källarnedgång utomhus som leder ner till en dörr till min källare. Det rör som om en gjuten gammal källarnedgång som inte har något tak över sig. Bredvid dörren finns en golvbrunn.

När det regnar finns det inget fall mot brunnen och inget annat stopp som hindrar vattnet att rinna mot ytterdörren och trätröskeln. Den gamla trätröskeln som satt där när jag köpte huset visade sig rutten med daggmaskar i!

Nu har jag försökt att gjuta (med finbetong) en liten ramp som är fyra-fem centimeter hög precis framför trädörren för att hindra vattnet. Problemet är att rampen inte verkar ha fäst riktigt mot underlaget. Jag körde in en mejsel och lyckades bryta loss "rampen".

Nu får jag försöka igen. Vad jag jag gjort för fel? Går det inte att gjuta en sådan ramp med finbetong direkt på den gjutna trappan? Hade jag gjort rent för dåligt? Ska man blöta underlaget? Någon som kan tipsa?
 
Hej

Jag har precis så som du beskriver i min källarnedgång. Jag har dock ett fall mot brunnen också. Kan du inte lägga på någon centimeter på höjden och fixa fall mot brunnen. Lägger du ett skikt över hela golvet så håller det nog.

När du lägger på så är det bra om du kan rugga upp ytan så betongen fäster bättre. Det räcker gott om du gör ytan ojämn med hammare eller dylikt. Jag skulle nog borra ner ett par expanderbultar och vid dessa fästa armeringsjärn eller dylikt.
 
Tanken var att jag inte skulle behöva gjuta ett helt nytt golv i hela bottnen av trappan, men det kanske blir bäst så. Jag ska prova, antingen med helgjutning eller med lite armering.

Tack för tipset!!
 
MattiasN skrev:
Ska man blöta underlaget? Någon som kan tipsa?
Ja, annars fäster inte betongen som du redan har märkt. ;)
 
Det finns kemiska tillsatser att hälla i bruket och pensla på ytorna för att få det att fästa bättre. Det finns också särkilda bruk med bättre vidhäftning än andra just för lagningsjobb.

Till det kommer sedan kemikalier som får betongen att bli mer vattenbeständig.

Man kan också rugga ytan tillexempel med en rondell och monterad slipsten. Se också till att ytan är ordentligt ren och avfettad. Högtryckstvätt eller målarsoda och frenetiska borstande behövs.

Att gjuta en kaka i hela botten och inte få den heller att sitta fast kan ge värre problem om det kommer vatten imellan och fryser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.