ska gjuta en trappa på onsdag 750 mm hög vid översta steget, 1000mm bred och trappan kommer att bi 1400 lång ca. hur lång tror ni att torktiden ligger innan man kan belasta trappan? tänkte gjuta allting i betong, får från betongindustri, kommer vara anpassad efter vädrets förhållande. men någon som vet eller någon som själv gjort trappa?
 
Tyresö
Är det en öppen trappform, så ska du ha en S3-betong (lättflyt på byggspråk) dvs en betongkoncistens som är kletig och inte rinner. Väljer du en 8-16 betong, så bör den vara reducerad, för att vara lätt att jobba med. Du måste även ha en vibbrastav. Ett bra betongrecept för naken utomhuskonstruktion i november är: C 28/35 0-8 luft S3 (sättmått 120 - 140) anpassad värme.

Är det +grader på gjutdagen, då ringer du betongstationen innan dom blandar ditt lass och ber dom ändra till: "ingen värme i lasset". Be dom även dubbelkolla så att chauffören har med sej flytmedel, så att koncistensen på lasset kan justeras på plats

När du gjuter börjar du med nedersta trappsteget och fyller det tills det fattas 5 cm, därefter fyller du nästa trappsteg och vibbrar tills nedersta trappsteget är fullt - och du gör likadant med alla trappsteg hela vägen upp. Därefter brädriver du alla trappsteg.
Sen är det bara att skydda betongen med plast, när den har stelnat så att du kan kan gå på den utan att det blir märken (samma kväll eller tidigt morgonen efter) du kan känna med ett finger. Se till att betongen är sjöblöt i minst 10 dygn.

Sen efter 10 dygn är det bara att riva formen och beskåda mästerverket!
 
okej, men jag ska hämta på en släp på stationen, känns överdrivet att ha ut en bil för det lilla. men man kommer inte undan utan vibro stav då? kommer gjuta sent under onsdagen, och dom har lovat runt nollan då. så jag får väl se vad dom säger. men jag tackar så mycket för den lite överkunniga svaret =)
 
Tyresö
Betongen till din trappa kommer att väga ca: 1200 - 1300 kg eftersom det kommer gå åt ca 0,5 - 0,6 m3.
Jag skulle avråda dej att hämta betongen med släpkärra pga hur tror du din bil ser ut om du måste tvärnita för någon i trafiken? Hur tror du släpen ser ut efter allt betongklet, som brinner fast? och hur tror du släpets hjulaxel mår av ett sånt lass? Hur gör du om koncistensen är för stabbig under gjutningen, utan en betongroterare att blanda i flytmedel?

Lyd mitt råd och undvik en katastrofgjutning, genom att hyra en vibbrastav och få betongen levererad med en betongbil. Du kommer efter gjutningen förstå vad jag menar och att dom extra 100-lapparna är värda att lägga ut. Med den koncistensen på betongen som du ska ha, måste du ha en vibbra ! Var inte dumsnål, lita på min erfarenhet, jag håller periodvis på med det här 16 tim/dygn 5 - 6 dagar/vecka.

Är det 0-gradigt, beställer du +20 - 22-gradig betong.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.