Hej!

Jag håller på att dränera huset (källargrund) och har fått bila bort en betongtrappa för att kunna komma åt att dränera husgrunden. Min fundering är ju nu… Vågar man gjuta en ny trappa intill husgrunden för då gjuter man ju ovanpå isodrän-skivorna. Klarar dom av vikten för en ny betongplatta så dom inte sjunker ner med tiden pga vikten från den nya betongtrappan?
 
  • Röd trähusfasad, grus, stenar, grävd jord, grundrenovering eller dräneringsarbete vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följer tråden då jag intresserad av samma sak. Va har du för mark under, lera eller sandjord?
 
Luddest Luddest skrev:
Följer tråden då jag intresserad av samma sak. Va har du för mark under, lera eller sandjord?
Sandjord skulle jag tro
 
De håller säkerligen för trycket men kan komma att tryckas ihop lite med tiden. Dock skulle jag avvakta med att gjuta en ny trappa på grund av att marken kommer sätta sig. Har du inte hunnit schakta ur denna sida ännu kan du ju alltid gjuta ett fundament på schaktbotten och ett par gjuter upp till marken som du sedan stället trappan på. Då behöver man ju inte bila bort trappan nästa gång man dränerat heller;)
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
Bygger man en trappa som inte går ner till mark närmast huset får man inget större tryck på dränering och ska man grävs igen så är det bara att lyfta bort trappan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.