Jag har en slänt som jag skulle vilja omvandla till en gjuten trappa. Finns det något smart sätt att lösa detta på så att det inte går åt extrema mängder betong - har nämligen funderat på att blanda och gjuta själv.

Min tanke är att det borde gå att utnyttja slänten som en slags "trappstomme", och bara låta betongen fungera som ett slags "ytskikt". Går detta eller kommer marken under trappan att röra för mycket på sig?

Idén jag har - observera att jag är amatör vad gäller betong! - är att bygga en gjutform som vanligt, men att fylla med grus i botten på varje steg och sedan kanske ha ett 50 mm tjockt betonglager som man går på.

Se de två bilderna för ett foto på slänten och en skiss över hur jag tänkt mig att betongstegen skulle ligga på gruset i slänten.

Är det en galen idé som jag skall ge upp på en gång och istället ringa efter en betongbil? :)
 
  • mått.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp färdiga lösa trappsteg i betong istället. Då få du dessutom rätt sorts betong i dem. Sådan som inte frostspränger
 
Det där med betongsorten är en bra åsikt. Innebär det att man inte kan blanda rätt sorts betong själv?

Blir det inte väldigt dyrt med färdiga steg om man räknar in fraktkostnad, hyra av maskiner för att lyfta stegen på plats, etc.?

I mitt fall är det dessutom en väldigt bred trappa (350 cm) och då blir det väl många skarvar, men det kanske inte är något problem (förutom utseendemässigt)?
 
  • Gilla
Johannes noor
  • Laddar…
Du har inte funderat att göra en snygg trappa i trä?` gör ju att få till rikgtigt snygga sådanna...
 
danielr112 skrev:
Du har inte funderat att göra en snygg trappa i trä?`
Jo, jag har funderat på det också - för det är ju betydligt enklare!

Just här skulle det dock se väldigt läckert ut med en betong- eller stentrappa :)
 
Stentrappa.. Ja det hade varit riktigt snyggt. kräver dock endel arbete =)
 
  • Gilla
RymdRagnar
  • Laddar…
Finns luftbildande tillsatser att köpa på 1L flaskor. Häller i runt 0.8-2% av cement vikten. Men annars kan man göra en frilagg trappa :)
 
Vad innebär en frilagd trappa?
 
Watchmen skrev:
Finns luftbildande tillsatser att köpa på 1L flaskor. Häller i runt 0.8-2% av cement vikten. Men annars kan man göra en frilagg trappa :)
Kan få några exempel på produkter? Är också på gång att gjuta trappa (nästa år)
 
Watchmen skrev:
Frilagg ballast
typ så här [länk]
Förändrar frilagd ballast själva konstruktionen på något sätt, eller enbart utseendet?
 
Man får en hållbarare trappar med frilagg sten. Ytan ser lika bra ut efter 30år.
Dock ska det bara vara ett lager av den frilagda blandingen 30-40mm tjockt och sen en betong kärna. Ska se om jag hittar några bilder
 
  • Gilla
Gunsankan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.