Sitter och förbarmar mig över priserna på färdiga betongskivor, allt annat än de urfula gråa 30x30 plattorna är för dyra och dom vill jag inte ha. Jag skulle gärnahaft 50x50 släta betongplattor och gått och funderat om det vore ekonomiskt möjligt att gjuta dom själv.

Jag har 32 kvadrat, kanske mera, som jag vill anlägga bakom husets terass, och 9 kvadrat till framför garaget. Jag har säkert en 50-70kvm med överbliven armering också som jag kunde använda.

Så vad jag behöver är cementblandare, bruk och formar. Jag undrar också vad för sorts betong ska det vara, ska de va finbetong, och ska det blandas med grus?

Nu undrar jag också om det vore möjligt att gjuta det som en stor platta och dra spår i den så det ser ut som 50x50 plattor? Det är väl säkert möjligt och spåren borde väl funka som sprickavlastning eller vad det heter, så att dom spricker händer det i spåret och syns inte. Men är det värt att göra själv isåfall eller ska man hyra betongbil? Någon som gjort liknande?

Vi har grus och sedan sand lagt ner på platserna där plattorna ska komma, har hört det är inte optimalt att gjuta på sand, men kanske man kan lägga en matta under, eller gammal växthusplast? Det senare hade vi tänkt lägga under plattorna för att förhindra att det börjar växa mellan fogarna.
 
Jag läser här at man borde ha formen kvar i flera dagar, det är ju problematiskt:
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/165819-gjuta-plattor-sjalv.html

Bäst vore det ju om man kunde gjuta, lyfta bort formen och låta det torka utan, sedan gör man en till, så man kan serieproducera i snabbare takt. Man kunde kanske göra 8st isåfall så kunde man avverka 8 plattor per gång, om man låter det torka 2 dar blir det en kvadrat i dagen värt med produktion.
 
Googla på "mönstrad betong".

Ser precis ut som vilka plattor som helst, men är gjutna i ett stycke (betongplatta) och sedan har man lagt mönster i betongen. Du kan få det i vilka former och färger du vill.

Gör man det rätt med förarbete, armering, osv. får du en trädgårdsgång/garageuppfart som aldrig påverkas av sättningar, tjäle, ogräs i fogar osv.

Vill man inte göra det själv kan man naturligtvis anlita ett företag. Tror att de flesta firmor som pysslar med betong kan hjälpa dig med detta. Här i staden har bl.a.. Skanska annonserat om att de utför denna tjänst. Ingen aning om vad det kostar, men det är säkert dyrt... :(

Det låter dock som att du är beredd att göra det själv? Kolla runt lite på sökträffarna. Du får säkert en del inspiration och idéer. Det fick jag iaf. :)
 
Jag har nog googlat och kollat runt i flera dar så jag tyckte jag hade kommit till den punkt jag hade grundade frågor att ställa. Bilderna man får när man googlar mönstrad betong är ju fina men jag vet inte hur man får sådana effekter utan dyr utrustning eller proffshjälp.

Om jag skulle ha köpt betong hade nog planen varit jag gör allt jobb själv, dom bara kommer dit och häller ut det åt mig.

Det jag tycker att jag har läst är att det kanske inte blir dyrare att gjuta en hel platta, jämfört med att köpa betongblandare, bygga formar och slita med detta i någon månad. Det beror på hur tillverkningsprocessen går till, om det vore möjligt att kunna gjuta en platta och lyfta bort formen skulle man spara tid och amterial, måste det torka i formen i flera dar, då blir det mycket mera komplicerat.
 
Redigerat:
Var kan man köpa sånadära betongmönster?
 
Det kanske räcker med att hyra?

Denna firma erbjuder t.ex. uthyrning av mallar:
http://www.betonggolv.se/goer-det-sjaelv

Kolla med en betongfirma i närheten av dig om du kan få hyra. Köper du betongen av dem kanske det inte är en omöjlighet?
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.