Hejsan,har inte mycket erfarenhet av att gjuta betong och skulle därför va tacksam för råd och tips.
Jag ska plantera en häck längs med min asfalterade uppfart och vill då ha en kant ca 15 cm hög, så
att jord mm inte skräpar. Tänkt att jämna asfalten med vinkelslipen, så att jag får en rak kant och gjuta
en klack. Den ska gå ut ca 5 cm på asfalten för att slippa ogräs i skarven, höjden på sidan blir 15 cm, motsvarande sida går ner i diket där häcken ska stå, höjden på denna sidan blir ca 40 cm ifrån botten på diket, bredden på klacken ska vara 20 cm, Längden längs uppfarten blir 20 meter.
Måste man gjuta allt vid samma tillfälle, eller kan man forma och gjuta i omgångar ?
Behöver man armera?
Kan man använda typ fasadplank att forma med?
Tacksam för tips och synpunkter
 
Om du inte gjuter allt på en gång får du skarvar i betongen, tänker på det där med ogräs.
Jag hade då armerat för att undvika att betongen spricker vid markrörelser etc, vilket jag skulle tro är oundvikligt annars.
Ja, 20-22mm fasadpanel kan du nog forma med, antar att du har över annars är det ju onödigt dyrt. Se bara till att sätta stöd med jämna mellanrum på 40cm sidan särskilt.

Jag hade definitivt gjutit allt på en gång.

Tänk på att grundlägga ordentligt med makadam i botten och padda/stampa den.
 
  • Gilla
HenrikF2
  • Laddar…
Det kommer ju att gå åt 1,5 - 2 kubikmeter betong. Definitivt en mängd som blir bäst att köpa färdig, då får du allt gjutet på en gång, och slipper blanda. Om du har en någorlunda rimlig sträcka till betongfabriken så blir det dessutom billigare än att blanda själv.
 
Tack för snabba svar.
Om man använder typ fasadpanel att forma med, är det inte risk att det blir svårt att få loss den då bruket har bränt, att brädan suger fast. Går det att återanvända formbrädor om jag gjuter i omgångar. Det blir säkert enklast och bäst att gjuta allt i en omgång, men jag ska ändå beställa matjord
och kan då även ta med gjutsand/makadam i lasset. Gjuter jag i 4 st 5 meters omgångar så kan jag ta att det blir 3 st skarvar, kommer knappt se klacken när häcken brett ut sig.
 
Japp inga problem att återanvända virke/gjutskivor (sistnämnda är lättare att arbeta med och göra rena mellan gjutningarna)

vill du så kan du ju putsa hela muren så ser du inte skarvarna
 
Olja in formen ordentligt före gjutningen, så släpper betongen, ingen större skillnad mot att smörja kakformen i köket ;)
 
Ahh lurade på att olja in borde funka, det borde väl gå med någon billig olja, typ biltemas linolja.
Putsa kan ju va bra att ha i tanken, om nu skarvarna framträder tydligt.
Tack
 
Vanlig rapsolja från Willys använde jag sist. Blev utmärkt resultat.
 
Jag hade ställt mig ett antal frågor om tid ork och lust, det tar ett par timmar att blanda 2 kubik då man får ut c:a 13-14 liter av varje 25 kg säck, du bör ha en roterande blandare och inte visp för då får du mjölksyra bra tidigt.
Jag hade byggt formar av råspontsluckor då de är billigare än fasadpanel alternativt osb skiva om utseendet inte spelar någon roll, hyr en padda gräv ur c:a 10 - 15 cm djupare än där du ska gjuta och återfyll detta med dränerande massor, typ singel eller makadam, lägg några 10mm armering på klossar 3 - 5 cm över botten. så din mur inte spricker om det blir sättningar i marken. gjut allt på en gång det är klart enklare med färdig betong i bil, kostar runt 1600 kr per kubik + utkörning (avståndet från stationen 1-2 mil c:a 2000kr) , men en säck grovbetong kostar 40 - 50 kr och du behöver 76 st för en kubik betong. detta väger 1,9 ton i små säckar och kostar då 3000kr per kubik, tänk på transport och all tid som går åt till att blanda. så lägg lite mer tid på att forma och sen köp den tjänsten så sparar du mycket tid.
 
Som jag tidigare skrev så har jag ingen erfarenhet av att gjuta och har därför svårt att uppskatta arbetsinsatsen som krävs. Tänkte använda blandare, men som du skriver, så går det mycket tid.
Å andra sidan är jag inte sugen på att lägga ca 5000 kr i material,maskinhyra och transport bara för att gjuta en klack som jag knappt kommer att se.
Har funderat på andra alternativ som kantsten, men tvivlar på att det blir bra. Svårt det här.
 
Volumen på föreslagen mur blir 1,35 kbm.
Om kantsten är ett alternativ så tänker jag att kantsten sällan är 20 cm breda. Om muren görs 10cm istället för 20cm bred kan volymen halveras och det blir knappa 0,7 kbm, eller 700 liter. Kanske mer överkomligt både ur kostnads och arbetsperspektiv.
 
Ett bra förslag, men då jag gärna vill överlappa asfalten med ca 5 cm så känns det lite klent. Kanske om man minskar
bredden till 15 cm och minskar djupet lite ist så blir det en hanterbar volym med blandare och uppdelat i 5 meters omgångar. Grannens murar är ca 40cm breda, en är ca 1 meter hög, den andra ca 2 meter hög, båda har kullersten
inmurade. Den lägre muren har man gjort en öppning i och i den muren finns ingen armering. Muren har en och annan spricka men obetydliga, murarna har stått i ca 50 år och jag tvivlar på att man har lagt mycket jobb på
underarbetet. Är det fördelar med att lägga in större stenar i gjutningen
 
eftersom din gjutning inte ska bära något så kan du ha stenar i den men ligger de mot formen är risken att de syns samt att det inte kommer in betong under dem och det blir ett hål/grop så nja ingen direkt fördel att lägga in stora stenar, tänk på att en sten som är på 5 liter i volym bara tar bort 5 liter betong och denna kostar 10 - 20 kr och en sådan sten väger 10 kg, så det blir många stora stenar för att få ner volymen betong. samt risken att det blir hål i under stenen i betongen istället.

förstår inte riktigt vitsen med att gjuta 5 cm över asfalten, sågar du ett snitt med kapskiva så får du en fin kant att gjuta mot alternativt sätta en mur mot. sen får man väll fylla i med lite stenmjöl.
 
Har funderat , vritt och vänt på alternativen. Borstade rent asfalten och såg att den är i ganska dåligt skick i kanten, ska dessutom sätta häcken lite längre ifrån än vad jag först tänkt. Jag skippar nog gjutplanerna och använder ist murblock och sätter marksten på remsan fram till frisk asfalt, ca 40 cm brett. Gör man en stabil bädd med bärlag och fyller lite bakom blocken så bör detta bli en skapligt stabil, hanterbar och inte alltför dyr lösning tycker jag
 
Så var projektet slutfört. Tack för synpunkter och tips.Ska nu bara plantera häck och montera lite belysning.
DSC_0020 (683x1024).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.