S
Denna tråd är främst för att bidra med mina erfarenheter att gjuta en betongplatta själv utan betongbil och i sektioner. När jag började detta projekt så upplevde jag att det finns väldigt lite information om hur man gör detta på ett smart och enkelt sätt. Jag har själv förberett många grunder för betonggjutning tidigare och låtit en firma komma in med betongbil och fixa det sista, dvs gjutningen. Denna gång tänkte jag göra allt själv, speciellt eftersom det bara är ett stall.

Ytan som ska gjutas är 6,35m x 3,3m dvs 21kvm. Plattan ska bli 10cm tjock med 10cm makadam under. Matjord och sten är bortgrävt ner till sanden.

Stallet är troligen 300kvm totalt skulle jag tro och vi har renoverat detta stall i fyra delar, varav detta är den fjärde och förhoppningsvis den sista.

För de som är intresserade så drar jag lite bakgrund och bilder på det som varit fram tills idag. För er andra så är det bara att skrolla ner till årets projekt.

Gårdsplan omgiven av röda byggnader, kullerstensmark, flaggstång i mitten, färgade rektanglar överlagda på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi köpte gården så såg det ut så här.
Grönt renoverades 2014-2015 - Stor renovering med 4st boxar och sadelkammare
Lila renoverades 2017 - Mindre renovering med 2st boxar
Blått renoverades 2018 - Höloft
Rött är pågående 2023 - Spolspilta, förråd och 1st box


Ett dammigt, övergivet utrymme med verktyg, material och möbler. Förfallna förhållanden med synlig struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grönt område som det såg ut när vi flyttade in på gården. Ena långväggen lutade ut och det var lågt i tak.

Gammal lada under renovering, betongblock, trästöttor, byggmaterial, ojämn mark, röd lada i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lada revs som satt ihop med stallet. Stallet fick en gavel och en ny långvägg.

Ett pågående byggprojekt med armeringsjärn på golvet, träbjälkar, kala väggar och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan fick nya boxväggar och nytt golv. Taket förstärktes och takhöjden höjdes.

Husvagn på gårdsplan, traditionell gård, tegelstenar, tak av halm, molnig himmel, landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön del är renoverad och klar.

En stallgång med boxdörrar, ridutrustning, öppen dörr i slutet, väl underhållen, rymlig, ljus, träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan på grön del.

Förfallet lantligt utrymme, träkonstruktioner, stolpar, spår av verktyg, öde, tegelsten, svepande syn på interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan av stallet med blå, lila och röd del som det såg ut när vi köpte gården.

Inomhusstall med träväggar, galler, smutsigt golv, takbjälkar, svagt ljusinsläpp genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lila del fixades till med två boxar. Takhöjden ökades här med.

Renoveringsprojekt, tom lokal, grusgolv, träbjälkar, stödstolpar, gammal vägg, fönster, skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2023 - Här är röd del med en glimt av loftet ovan dvs blå del. Det är utgrävt och makadam är på plats.

Lantgårdsmiljö med plastbalpressad hö, en bänk, stenar och prydnader vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man kullerstenen jag fick bära ut från utgrävningen. Detta är den andra gaveln som också hade en lada ansluten till sig när vi flyttade in. Den är också riven och denna gavel murades upp runt 2017 när jag byggde en verkstad på gården. Men det är en annan historia.

Gamla murade väggar, röd plaströrskabel genomgång, singel, renoveringsarbete, skuggor, ingen synlig levande person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är utloppet till spolspiltan, det är ett 70mm avloppsrör som går ut ur väggen. Försökte borra mig igenom men insåg efter ett tag att det fanns riktigt stora flintastenar ingjutna i väggen. Fick helt enkelt bila ut en stor sten och mura igen hålet efteråt.

Renoveringsarbete, träregelverk på grus, sliten vägg, verktyg, renovering av gammalt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutformar på plats för spolspiltan som kommer vara längst till vänster. De två ytor som angränsar till plattformen men plankorna på har lutning mot plattformen och fönsterväggen där utloppet finns. Dessa kommer gjutas först, sen kommer jag ta bort plattformen och gjuta mittdelen med stöd av de två betongplattorna.

Renovering pågår, stödbjälkar, träreglar på grus, gammal murad vägg, fönster, grovbetong, takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armeringsjärn kommer att stickas under båda gjutformarna och om man tittar noga så är de jackade på undersidan för detta. Armeringsnät kommer att läggas i varje fack. Tittar man noga så finns det en potentialutjämningsledning utlagd som ska kopplas till armeringen.

Flygbilder före och efter omvandling av lantgård, markanvändningsförändringar över tretton år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild förklarar nog en del om de rivna ladorna och verkstaden som jag byggt.

Utomhuspool på trädäck vid lantlig gård, klarblå himmel, staket, gröna fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonusbild - Här ser man stallet och vår nya utsikt efter att ha rivit en av ladorna. Poolprojektet är också pågående... har en del staket att slutföra.

Idag kommer en lastbil med 4,5 ton betong, 60st lecablock, murbruk och armering.
Jag återkommer med bilder efterhand som projektet fortlöper.
 
  • Gilla
Embee och 4 till
  • Laddar…
S
Kompletterande bilder...
Renoveringsarbete pågår inne, byggmaterial och verktyg synliga, stödpelare, oavslutade väggar, blandare, pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandaren är uppriggad för gjutningen.

Inomhusvy av en lada med träkonstruktion, takbjälkar och gallerstaket. Slitet och äldre utseende med spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är blått område, det vill säga loftet som byggdes 2018.

Ett ljust och skuggigt ladainteriör med hö, träbjälkar och zinktak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blått område, loftet är rätt tomt just nu.
 
  • Gilla
dagse och 1 till
  • Laddar…
S
Gjutningen har påbörjats, kommer ta det i lugn takt. Vissa dagar är man uppbokad med annat, så då får man vila kroppen lite. Min ena biceps värker redan av dagar av grävande och att jag igår skyffla betong både i blandaren och ut från skottkärran.

Byggarbetsplats, betonggolv, träreglar, plastfolie, solljus genom fönster, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna sektion har fått vatten nu på morgonen och har täkts med plast. Jag tog även bort dragbanan som satt på väggen.

Byggarbetsplats, träreglar och armeringsnät på grus, förberedelse för gjutning, renovering inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag passade på att armera nästa sektion så det bara är att köra nästa gång. Jag förstärkte med extra armering på högersidan eftersom jag ska mura en vägg där sen.

Renovering pågår, armeringsjärn och träplankor syns, byggnadsmaterial spridda, gammal vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en bit kvar...
 
  • Gilla
dagse och 1 till
  • Laddar…
S
Varit lite dålig på att uppdatera.
Renoveringsarbetsplats, träbjälkar, grovgrus, plast, stolpar, gammal murad vägg, fönster, hinkar, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra av sju sektioner gjorda.

Renoveringsarbete, färsk betonggjutning på golv, skyddsplast, byggmaterial, hinkar, orenoverade väggar, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde precis mellan sektionen här. Nu har vi förbrukat 2500kg av 4600kg betong.
 
  • Gilla
Bonnabygg och 3 till
  • Laddar…
S
Idag gjöt vi näst sista sektionen, bara en kvar nu...
Renoveringsarbete pågår, ny betonggjuten, stålstänger, nätarmering, träplankor, byggplast, gammalt fönster och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första smeten på plats. Vi kör 75kg per batch.

Renoveringsarbete, betonggolv delvis gjutet, plastöverdrag, sol genom fönster, stöttor, gammal vägg, träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 timmar senare...
 
  • Gilla
dagse och 1 till
  • Laddar…
S
Så, sista sektionen klar... det blev 4st säckar över.
Detta var sjukt slitigt... men billigt!
Jag återkommer med slutresultatet när jag täckt av det.
Btw, det är meningen att ytan ska vara lite ruff så hästarna inte halkar.
Nygjuten betonggolv i gammal byggnad med synlig stödstång och plastskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dagse och 3 till
  • Laddar…
S
Fixade avlopp och brunn med sandfång till spolspiltan.
Brunt lock på betongbrunn dekorerad med stenar och grus, bredvid ojämn mark och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även börjat gjuta igen en gammal ränna på andra sidan.
Byggarbetsplats interiör, nylagt betonggolv, trästöd, verktyg, rörigt, pågående renovering eller ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dagse och 1 till
  • Laddar…
S
Så nu har jag täckt av plattan. Skarvarna blev bra och fallet är perfekt, dock lite färgskiftningar i betongen, men det är bara ett stall så det går att leva med.
20230811_182653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 5 till
  • Laddar…
S
Dag 1
Renovering pågår i gammal byggnad med murblocksvägg, ställningar, fönster, höbal och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 2
Ett rum under renovering med oputsad murad vägg, stöttor, fönster, träbjälkar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 3
Opusående rum med murad vägg, fönster, stödbjälkar och träbjälklag under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Har du något mellan lecablocken och takbalken?
 
S
B blancpain skrev:
Snyggt! Har du något mellan lecablocken och takbalken?
Jag har murat in två järn på toppen av väggen bakom balken som jag kommer fästa i balken. Sen kommer jag ha ett stort järn på kortsidan som ska fästas i balken. Sen kommer det även byggas en trävägg med stolpar höger om väggen som kommer fästas i väggen då det kommer vara ett förråd och en box på den sidan.
 
S
B blancpain skrev:
Snyggt! Har du något mellan lecablocken och takbalken?
Träbjälkar fästa vid en betongvägg med metallkonsoler och skruvar. Obehandlat trä. Del av en byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är två järn som är inmurade i väggen och skruvade i takbalken.

Träplankor fästa vid en pelare i ett oupprättat rum, verktyg och byggmaterial synliga, projektlampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I fronten så sitter två större vinkeljärn i stolpen samt in i väggen med bultar.
 
  • Gilla
blancpain
  • Laddar…
S
Inomhus, träkonstruktion, höstack, byggmaterial, fönster, pågående arbete, lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har slammat spolspiltan och fixat den gamla putsen.

Ett garage under renovering med ny träkonstruktion, öppna dörrar, paketerat fönster och synliga verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har även byggt upp en vägg mellan förråd och en mindre box samt byggt en vägg ut mot stallgången.

Förrådsrum med trähyllor, verktyg, genom öppen dörr, halm i stall, rustika, lantliga toner, övergivna utrymmen, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förrådet har rejäla hyllplan med ett djup på 60cm. Har även satt in belysning i utrymmena.
 
  • Gilla
slugger och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.