Hej.

Har en ladugård som ska bli stall för tre hästar.
I dagsläget är det en källare under där man en gång i tiden mockade ut koskiten och plankgolv över där korna stod. Finns även en spilta med gjutet golv på stenblock samt en stallgång i betong på en balk med pelare.

Det jag undrar över är om det är möjligt att gjuta hållbart golv ovanför källaren som kan hålla tre hästar?

Det är för stort att fylla gen och det är inte bra med plankgolv under boxarna.

Källaren är ca 1,90 hög och kanterna är granitblock. Ytan är ca 7X5 meter.

Är det möjligt att få ihop med det befintliga golvet? Vilken tjocklek? Vilken teknig? På betongbalkar med stolpar eller på metall-balkar?

Alternativet är platta på mark i andra delen av ladugården men då försvinner garageplanerna.

Mvh/M
 
H
Några foton hur det ser ut är inte fel. Det går att gjuta ett nytt valv men det beror på hur stort det är, och om det går att ha stolpar som stöd under
 
Om källarmuren består av huggen granit bör det vara möjligt att gjuta ett betongvalv över källaren. Det måste beräknas och dimensioneras av en kompetent konstruktör som också måste upprätta armeringsritningar.
 
Vill man inte göra om för mycket och inte heller använda "källaren" så går det ju att fylla till 90% med t.ex. cellplast eller krossmaterial och gjuta kaka på detta.
Inte gratis, men det blir inte konstruktionen och formarbetet som krävs för att gjuta ett valv heller.

Jag ska ärligt säga att jag inte fick en helt klar bild av hur det varken ser ut eller hur tanken att nyttja det i framtiden är..
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.