Jag ska gjuta ett antal plintar till en altan/uteplats, inget tak, inglasat eller speciellt i övrigt.
I vår mark är det vidriga mängder med sten, allt från små till 100-150kilos. Det är utgrävt ca 50cm över hela ytan, och där ska jag nu göra plinthålen. Inte mer än 70-80cm för så är det gjort tidigare på en äldre altan.
Men när jag grävde på ett ställe kom jag typ 10cm sen ligger en jättesten under. Men med tanke på att det är väldigt hårt i backen och mycket sten, kan jag göra såhär tror ni?
1. Borra i stenen och skjuta ner ett eller ett par armeringsjärn i stenen som pekar upp
2. Bygga upp en liten "sarg" runt stenen med grus/mindre sten, plint.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hälla ut betong på stenen och sen trä på formröret över armeringsjärnen och se till att det fäster i "sulan".
3. Gjuta klart röret
4. Återskjuta fyllnadsmassor kring röret.

Eller hur kan man annars göra om man nu måste ha plinten vid stenen och man utesluter att gräva upp stenen?
Bifogar bild hur jag tänker...
 
Inga problem alls med att göra som du tänkt. Så gjorde min far när han byggde sommarstuga på 70-talet. Huset har fortfarande inte satt sig. Var bara noga med att det är en stor sten, känn så att den är riktigt stum med spettet.
 
arne skrev:
Inga problem alls med att göra som du tänkt. Så gjorde min far när han byggde sommarstuga på 70-talet. Huset har fortfarande inte satt sig. Var bara noga med att det är en stor sten, känn så att den är riktigt stum med spettet.
Ok! Låter ju som en godtagbar lösning då, har stugan stått så länge så lär väl en altan göra det med.
Tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.