Hej!

Stärkt av en del händiga på forumet har vi bestämt att vi skall gjuta plattan själva. Nu verkar det som om det hus vi hade tänkt oss inte föll i god jord hos kommunen utan vi får helt tänka om. En arkitekt har skissat på ett nytt förslag och huset har då flera etage, vilken innebär lite svårare gjutning.

Huset har en del med sutterängvåning och en del som ett vanligt 1-planshus. Sutterängdelen är i två etage med en nivåskillnad på ca 60 cm.

_________________________________
|
|
| _____________________
______________|
 
Oj, fingrarna slant och jag var tvungen att rusa.

Hursomhelst så fungerar inte mina försök till ASCII-konst trots att jag ändrar fonten till Courier.

Jag får försöka förklara istället.

Alltså:
En sluttningsvåning med två olika nivåer på golv med en höjdskillnad på 60 cm. Ovanpå det ett träbjälklag med samma nivåskillnader. Dessutom en annan del av huset som är ett en-planshus, som har ungefär samma nivåskillnad (60 cm) till träbjälklaget.

Jag antar att man först gjuter de lägre grunderna och sedan murar upp lite för att gjuta grund nr 3.

Vi skall inte schakta själva, utan det är själva grunden vi skall göra.

Vad tror ni? Är det ett för stort projekt eller är det bara att köra på?
 
Kolla in Albabalkarna. http://www.optiroc.se/lecapro/pdf/ALBA_kantelement.pdf

De går snabbt att jobba med och förenklar gjutningen. De är i och för sig 40 cm höga men det skulle gå att lägga albabalk-lecablock (20 cm)- albabalk för att få nivåskillnaden på 60 cm.
 
Hej,

Vi har också ett souterränghus i flera etage med gjutna plattor. Vi har anlitat en entreprenör till fastpris vilket jag tycker känns tryggt, grunden är trots allt basen för hela bygget och mycket viktigt att det blir rätt. Med en så pass komplicerad grund som vi har (och de verkar som ni också har) betvivlar jag att det är kostnadseffektivt att göra det på egen hand. Finns mycket annat ni kan göra själva ändå.

Vårt grundarbete inkl schakt, gjutning och murning har tagit ca 8 veckor för flera personer så vet ni ungefär vad det handlar om.
 
Gröna fingrar:
Får man fråga vad er grund gick på? Jag kollade på er hemsida och det är något liknande vi tänkt oss. Om du inte vill berätta priset "offentligt" så får du gärna skicka ett meddelande till mig privat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.