Hej, jag ska göra en tillbyggnad och gjuta en platta till vårt radhus. Mellan radhusen så är det en tegel/betong-vägg som fortsätter en bit utanför huset som en slags avdelare.

Fråga ett är om jag kan gjuta plattan direkt emot denna vägg? Eller behöver det vara någon luftspalt mellan tegel/betong-väggen och den nya plattan? Detta gör i så fall att jag spara in på kantelementen som jag annars lägger som en ram runt. Eller ska kantelementen läggas runtom oavsett, alltså inte gjutas ihop med den gamla plattan samt tegel/betong-väggen. Hoppas ni förstår.

Fråga två.
När jag sedan reglar upp yttervägg mot tegel/betong-väggen antar jag att det behövs luft spalt. Finns det något särskilt jag ska tänka på? Tillbyggnaden ska ha klassisk träfasad i övrigt och ytterväggen byggas upp på klassiskt vis.

tillb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med lite mer efterforskande så har jag kommit fram till att inte bygga ihop och istället använda mig av en rörelsefog.
 
Tack för svar!

Någon som har tips på fråga två: Alltså hur bygger jag upp väggen mot befintliga betong/tegelväggen( där pilen är på bilden)

Min egna tanke är att först få till en luftspalt. Betongvägg - papp - läkt - vindskiva - reglar/isolering - ångspärr - reglar/isolering - gips . Tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.