Har tröttnat på att gå med trimmern längs alla rabatter och dessutom behöva räfsa upp allt gräs efteråt så nu blir det till att skaffa en uppsamlare till åkklipparen. Utöver det behövs vettiga rabattkanter och vi funderar på att gjuta kanter enligt bifogad genomskärningsskiss.

Bredden X1 behöver vara såpass att bladen på klipparen tar hela vägen ut på gräsmattan och jag tror att ca 10 cm räcker för vår del. Men vad för mått tror ni är lämpligt på resten för att det verkligen ska hålla? Hur mycket armering och hur mycket grus under? Och hur 17 konstruerar man lämpligast gjutformen? Det kommer mest vara långa raksträckor men en hel del rundade partier. Vi har överlag en rätt lertung jord.

Genomskärningsskiss av rabattkant med måttangivelser X1, X2, Y1, Y2, Y3 och underliggande lager grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ReeNox
  • Laddar…
Är det viktigt att ha upphöjda rabatter? Det blir ju mycket enklare att bara gjuta en "planka" än ett L.
 
TS nämnde ju att klipparen inte tar ändå ut och han ville slippa trimma...
 
Är det inte lättare att bara sätta en vanlig rabattkant i te.x. cortenstål och så helt vanlig marksten utanför? Benders Labyrint eller något åt det hållet?
 
Annars är det ju vettigast att konstruera gjutformen upp och ner och att göra den i formplyfa. Då får du den grova ytan på den sida av stenen som ska ligga neråt och alla synliga ytor blir släta och fina från formplyfan.

Du borde ju kunna göra varje sten ca 45 cm lång. Behöver du kortare kan du ju enkelt kapa med vinkelslip och diamantskiva om du inte vill göra speciella gjutformar.

Gör formen öppningsbar på baksidan (den sida som ska vara mot rabatten) och använd släppmedel eller vanlig rapsolja innan du gjuter så kan du återanvända formarna. Lägg en sträng silicon i incvändiga hörnen så blir det inga vassa hörn. Utvändiga hörn är lättast att dra av med diamanttrissan.
 
johel572 skrev:
TS nämnde ju att klipparen inte tar ändå ut och han ville slippa trimma...
Ja? Hur är det svar på min fråga?
 
Anledningen till att jag helst vill gjuta ett sammanhängande L är för att slippa skarvar där gräs/ogräs/mossa förr eller senare kommer sätta sig som berget. Att gå med kvasten längs med kanten då och då för att hålla nere påväxt i hörnet och borsta bort eventuellt gräsklipp känns mer ok. Har sett att det finns färdiga kantstenar för rabatter av L-typ så att ge sig på att gjuta egna som ska räcka till dryga 150 löpmeter (flera olika rabatter) känns sådär motiverat. Min tanke var helt enkelt om det var görbart att platsgjuta den önskade konstruktionen och i sådana fall hur.

Ett alternativ är ju såklart att endast gjuta en kant i nivå med gräsmattan men skulle föredra den upphöjda delen mot rabatten för tydligare avgränsning och ökad jordvolym.
 
Ett problem som du ska tänka på är att gräset/jorden höjer sig med åren och det tar inte så många år innan gräset/jorden ligger en bra bit högre än din kant. Jag har själv det problemet med kantsten som sattes för att dels hålla gräset på plats ut mot gångarna men också för att kunna köra nära med klipparen utan att behöva trimma kanten.Tyvärr har gräsklipp och och annat blivit till mull/jord och idag ligger gräset högre än kanten vilket inte blir så bra,

Jag skriver det mest med tanke på att en gjuten kant är lite mer permanent än tex kantsten som teoretiskt skulle gå att höja men inte görs av tidsskäl, men en gjuten kant ligger där den ligger om man inte vill bila bort den.

Bara något att fundera på.
 
Har försökt hitta några riktmärken på hur mycket gräset "bygger på" under säg ett år eller en femårsperiod. Ingen verkar veta ungefär hur fort det brukar gå om man samlar upp klippet respektive låter det vara.
 
Jag har för mig att man brukar säga att gräsmattan växer uppåt med 1mm/år. Jag är inte helt säker på om det stämmer och jag vet inte riktigt under vilka förutsättningar. Om det stämmer skulle man ju faktiskt kunna göra en svag, svag slänt upp mott kantstenen och sen hyvla av kantstenen när det blir för högt, om du förstår vad jag menar.
 
Det beror nog mycket på hur mycket man gödslar, klipper och om man samlar upp eller låter klippet ligga kvar.

Min växte över kantstenarna, som låg lite över gräsmattan från början, väldigt fort på ett par är faktiskt. Men då klippte jag med sittklippare utan uppsamling och nu kör en självgående där utan att samla upp och jag tycker den bygger på mer än 1 mm / år
 
Jag har också för mig att det är en mm per år men hittade naturligtvis ingen källa på det nu så vet inte om det var med eller utan uppsamling. Tanken är ju att köra med en uppsamlare from denna säsong just för att minska upplagringen i mattan. Men får väl se hur det blir med det hela. Mannen har nu dyrt och heligt lovat att han ska köra trimmern varje gång han klipper gräset och kratta upp efter sig. Jag ställer mig skeptisk men det återstår att se. Så nu är planen att sätta vanliga kantstöd av betong. Tänker nog ändå göra en sträcka i en annan del av trädgården med en platsgjuten kant enligt mitt första inlägg för att testa och se hur det blir.
 
Det finns väl också sådana l-formade kantstenar om man vill köpa (då kanske man inte kan få måtten man önskar) men jag såg en granne (innan) lägga sådana i en slänt.. han körde med gräsklipparens hjul på sidan och slapp således trimma :)
 
Jo det finns ju färdiga sådana stenar men de kostar därefter och så går det ändå inte att få till mjuka former. Nu blir det vanliga kantstenar 50*20*5 cm så vi har planerat om rabatterna lite för att det ändå ska fungera hyfsat smidigt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.