Forskar lite i kostnader för att gjuta en pool... typ 8 gånger 4 med ett djup på ca 1,60. Priset jag undrar över är formbygget, betong, ev klinker/liner. eller ska man mura???
Har ni info om hur tjock man beräknar att väggar och sula ska va så e jag tacksam för det oxå. :)

Första gången jag är inloggad så jag hoppas jag är tillräckligt tydlig...grymt bra sida måste jag säga.
Tack på förhand //weep
 
Om du ska gjuta en gjuten pool med alla tillbehör så får du räkna med cirka en halv miljon. Denna siffran har jag fått från en Hus&hem tidning där de undersökte pooler.
 
Om Du gör mkt arbete själv och armerar riktigt så får Du ner priset.

Tänk bara på att använda anläggningsbetong. Inte vanlig betong. Anläggningsbetong tror jag kostar 3600:-/kbm nu. Du bör troligen ha dubbelarmering och 25 cm tjocklek på väggarna.
 
Hemmakatten
Vi håller på att gjuta ett spabad/jacuzzi/minipool som skall vara nedfälld i träaltanen utanför bad- och sovrum. Skrev en fråga om detta för ett bra tag sedan, men fick inget svar. Nu kör vi i alla fall. Det kommer att gjutas som en "klump" fristående från själva huset men det kommer inte att synas att det är separat. "poolen" kommer att gjutas med dubbla väggar och isolering emellan för att bättre kunna hålla värmen. Denna mini-pool blir 120x160cm och 80cm djup. Denna rektangulära "låda" skall sedan kläs med mosaik. Vid bad så är det tänkt att man sätter ner små "badstolar" (typ strandmodel) av teak som vi skall låta tillverka. Bredvid "poolen" under altanen gjuts också utrymme för spapool-aggregaten, dvs. eluppvärmning, cirkulationspump och reningsfilteranläggning.

Vad gäller kostnad så har jag varit mkt noga med att inte få just pool-delen specificerad av grundläggaren.  :cool: Vill absolut inte veta HUR MYCKET just detta kostar. I så fall är jag rädd för att det aldrig kommer att bli av..... ;)
 
  • Gilla
Freardie
  • Laddar…
Hur kommer det sig att ni valt att gjuta? Är det kostnadseffektivare än att använda Leca, eller Isoblocken med inbyggd isolering? Hållbarare?


 
Hej igen !
varför anläggningsbetong...?? Mera hållbart eller har det med vattnet att göra, trodde att det funkade bra med vanlig betong.
Kanske en dum fråga men frågar man inte så får man inget veta..... ;)
 
Anläggningsbetong klarar frosten och belastningen på ett helt annat sätt än vanlig betong. Dom jag känner använder enbart anläggningsbetong för poolgjutningar och är det svaret jag fått när jag funderat över vad man skall använda.
 
Ok ! då e jag me  :) (blir ju lite skillnad på betongpriset med den m3 kostnaden)
Såg att nån trodde på 500.000:- låter lite väl mycket för mig så jag får väl omvärdera mina funderingar :-? några bra förslag för en hemmapulare?? Alltså billigaste och bästa poolbygget för gör det självare?
Vill ju gärna ha lite slantar över till annat....
Tack för alla svar !
 
Hemmakatten
HappyDigger skrev:
Hur kommer det sig att ni valt att gjuta? Är det kostnadseffektivare än att använda Leca, eller Isoblocken med inbyggd isolering? Hållbarare?
Vi har begränsat med utrymme under altanen och med betong kan vi få spaväggarna tunnare än med leca. Eftersom det dessutom är ett spa med konstant uppvärmt vatten så kommer väggarna att vara 30 cm tjocka, 10cm betong+10cm isoleringskiva+10cm betong. Kommer också eventuellt att dra ut en golvvärmeslinga ingjuten i betongen som får gå runt spabadet.

 
Jag begriper inte hur man kommer upp i 500.000 för betongpool.

Materialkostnad inkl pumpar, filter och jetswim får jag till ca 50-70.000:-

 
Kanon. Bygg.... Du bör ta in en offert. :p

25 cm tjock vägg. Anläggningsbetong. 1 kubik får Du ut 4 kvm av. Cirka pris 3-4000 tkr/kubik. Hur stor pool skall Du ha?

Tillkommer gör expandermassa för att inte tala armeringsmattor till förbannelse. Samt isolering.

Filter, värmesystem, rörsystem och kopplingar, belysningar, stenläggning runt, safeguard pool, etc.

Sorry, ta in offert. Du hamnar nog i den prisklassen.
 
Om du vill göra jobbet själv, så kolla på denna sida.
Betydligt billigare än 500,000:- ;)
1,60 djup är ganska mycket, det kan bli lite väl jobbigt vid ex. bollspel etc.
Jag är 1,70 lång och skulle få vatten upp till hakan, man kan inte göra mycket mer än att simma. Vår pool är 1,37 djup och det är min mor väldigt glad för, hon är nämligen 1,60 lång. Ett litet tips, ta tumståcken och kolla med din kropp hur djupt det blir.

http://www.ecopool.se/page3.html

Fia
 
Pool som pool....

Nej, det är inte riktigt samma sak som Du visar på. Goda vänner till oss har för 6 månader sedan fått in offert på att fixa sin pool av betongsten. (Inomhus) Det har troligen läckt i 5-6 år i ett ganska stort kaklat rum. (C:a 30-35 kvm). 800 tkr begär hantverkarna.

Betongpooler har oftast inte liners utan är ren betong när det gäller utomhus. Inomhus är det kakel/mosaik som gäller.

Räkna sen på uteplatsen och anläggningen runtom. Förutom arbetet och att hyra formar, etc för gjutningen. Det är dyrt med betongpooler i förhållande till vanliga liner pooler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.