Vi ska sätta staket i helgen och behöver gjuta en hel det plintar.
Tyvärr ska det vara 5-7 grader under dagen och rekommendationerna säger minst 5 grader..
Vad behöver jag tänka på? Använda varmvatten? Eller svalnar det så fort att det är onödigt? Ska jag använda grovbetong eller snabbhärdande?
Går det ens att gjuta med bra resultat? Några andra bra tips?
 
Claes Sörmland
Det är inget problem, plintarna skyddas från nedkylning av omgivande mark. Isolera med några lager presenning/plast/etc över om det är problem med nattfrost. Vanlig grovbetong.
 
  • Gilla
Lisa Aurell
  • Laddar…
Ah vad bra! Funkar även naturmaterial (löv, jord etc) som isolering?
 
L Lisa Aurell skrev:
Ah vad bra! Funkar även naturmaterial (löv, jord etc) som isolering?
Jadå. Det är dessutom inte så noga, det enda som händer vid lite kyligare väder är att härdningen avstannar eller går långsammare. Till staketplintar har det ingen som helst betydelse, jag hade inte täckts alls.
 
  • Gilla
Lisa Aurell
  • Laddar…
T term skrev:
Jadå. Det är dessutom inte så noga, det enda som händer vid lite kyligare väder är att härdningen avstannar eller går långsammare. Till staketplintar har det ingen som helst betydelse, jag hade inte täckts alls.
Toppen!
 
T term skrev:
Jadå. Det är dessutom inte så noga, det enda som händer vid lite kyligare väder är att härdningen avstannar eller går långsammare. Till staketplintar har det ingen som helst betydelse, jag hade inte täckts alls.
Det är bara halva sanningen, skulle betongen frysa innan den uppnår 5 MPa så är det förödande för betongen. Då kommer det ha väldigt stor betydelse.
Staketplintar är väl inte så noga så klart, men det är lika bra att sträva efter att göra det ordentligt.
 
Det du ska tänka på är att inte gjuta på kvällen och sen tro att ni kan skruva staketstolpar på morgonen. Betongen kommer ta mer tid på sig att härda. Gjut plintarna i helgen och sätt stolpar nästa helg. Marktemperaturen nu är nog inte särskilt hög.
 
V vectrex skrev:
Det du ska tänka på är att inte gjuta på kvällen och sen tro att ni kan skruva staketstolpar på morgonen. Betongen kommer ta mer tid på sig att härda. Gjut plintarna i helgen och sätt stolpar nästa helg. Marktemperaturen nu är nog inte särskilt hög.
Vi ska gjuta ner Jordankare och staketstolpen (34mm gunnebostolpe) på en gång är tanken, så får det härda på plats. Det borde väl funka?
 
C C.Lundin skrev:
Det är bara halva sanningen, skulle betongen frysa innan den uppnår 5 MPa så är det förödande för betongen. Då kommer det ha väldigt stor betydelse.
Staketplintar är väl inte så noga så klart, men det är lika bra att sträva efter att göra det ordentligt.
Vad innebär 5MPa i realiteten? Förhoppningsvis går väl inte temperaturen ute under nollan hoppas jag, och om man gjuter på dagen, har det inte hunnit härda "tillräckligt" tills på natten då?
 
C C.Lundin skrev:
Det är bara halva sanningen, skulle betongen frysa innan den uppnår 5 MPa så är det förödande för betongen. Då kommer det ha väldigt stor betydelse.
Staketplintar är väl inte så noga så klart, men det är lika bra att sträva efter att göra det ordentligt.
Japp, men nu var det ju risken för nattlig markfrost vi talade om.
 
T term skrev:
Japp, men nu var det ju risken för nattlig markfrost vi talade om.
Nja, det var ju risken med att betongen skulle frysa eller inte som diskuterades.
 
C C.Lundin skrev:
Nja, det var ju risken med att betongen skulle frysa eller inte som diskuterades.
Svar till er båda! :) jag antar att risken att det ska frysa inte är så stor, även om det inte direkt är många plusgrader i Stockholm just nu.. Min fundering var mest om betongen härdar under dagen, fast det bara är ca 5-7 grader ute.
 
L Lisa Aurell skrev:
Svar till er båda! :) jag antar att risken att det ska frysa inte är så stor, även om det inte direkt är många plusgrader i Stockholm just nu.. Min fundering var mest om betongen härdar under dagen, fast det bara är ca 5-7 grader ute.
Definitivt, men knappt. Betongen värmer ju sig själv, men en såpass liten gjutning alstrar inte mycket värme. Men så länge det inte är minus är det ingen idé att oroa sig.
 
C C.Lundin skrev:
Definitivt, men knappt. Betongen värmer ju sig själv, men en såpass liten gjutning alstrar inte mycket värme. Men så länge det inte är minus är det ingen idé att oroa sig.
Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.