Hej!
Jag ska bygga ett lågt trädäck på plintar och jag funderar på bärlinan närmast fasaden. Skulle ni ha någon invändning mot att handborra 1m hål och gjuta plintar nästan dikt mot väggen? Jag tänker på om det kan finnas risker med dränering eller något liknande?

bild-6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däcket ska ligga så att det inte täcker mer än hälften av fönstret på bilden, vilket resulterar i en höjd på ca 15-20 cm

Tack på förhand!
 
Jag skulle nog lägga däcket på plattor eller möjligen gjuta en klack över hela längden som kanske är 20X20 cm. Gärna
 
Ok tack för tipset! Tänkte du på något särskilt ang att gjuta så nära fasaden?

Det är en hel del rabatter och gräsmatta på ytan som ska ha trädäck så jag försöker att undvika "gräva ur, fylla med
Sten, platta till" momentet över hela ytan och tänkte istället borra plinthål och gjuta i.
Jag kommer självklart att ompröva den approachen om jag får nog starka argument mot att gjuta.

Tack!
 
Om du verkligen inte vill gjuta, eller för den delen gräva kan du väl skurva fast altan i grunden. Men du lär väl ändåbehöva gräva bort en hel del av rabatten och gräset så att du inte får upp blomster och gräs mellan trallen.
 
M
Balkskor i sockeln monterade med rejäla expanderbult...
 
Ja det har du nog rätt i, att jag kommer att behöva gräva bort lite rabatt. Jag gjuter faktiskt gärna, har bara inte koll på om det anses vara ok dikt intill en fasad.
 
Redigerat:
Ser inte att du måste gjuta dikt an. Du kan ju ha lite överhäng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.