Hejsan!

Vad jag har läst så brukar man gjuta plintar i papprör, men nu är det så att jag har tillgång till plaströr i passande storlek, och undrar om dessa går att gjuta betong i?

Finns det några nackdelar med gjutning i plaströr?
Någon med erfarenhet?

Onödig utgift(Även om den är liten) att köpa papprör om det fungerar lika bra med plast :)
 
H
R getost skrev:
Hejsan!

Vad jag har läst så brukar man gjuta plintar i papprör, men nu är det så att jag har tillgång till plaströr i passande storlek, och undrar om dessa går att gjuta betong i?

Finns det några nackdelar med gjutning i plaströr?
Någon med erfarenhet?

Onödig utgift(Även om den är liten) att köpa papprör om det fungerar lika bra med plast :)
kör på, funkar fint
 
Röret ska ju bara hålla betongen på plats medans man gjuter. Går bra med papprör, plaströr. En grop utan rör funkar också
 
Ok bra, då kör jag på det, tack för svar!
 
S
En kort fråga bara , storlek på rören
 
S skutten11 skrev:
En kort fråga bara , storlek på rören
cirka 200mm, hurså? Påverkar diametern något?
 
H
R getost skrev:
cirka 200mm, hurså? Påverkar diametern något?
Ja, vilken storlek du får på dina plintar.
 
S
R getost skrev:
cirka 200mm, hurså? Påverkar diametern något?
Anledningen till att jag frågar är att jag gjort på samma sätt vid gjutning , jag hade ett par meter 200 liggande kapade dom och smörjde dom invändigt med vanlig matolja och gjöt
När det hade brunnit så dom var lite fasta , så vred jag dom ett par centimeter med ett ryck , då kunde jag vrida dom uppåt sakta , där stod plinten kvar och jag gjöt nästa med samma rör dom rengjordes plus mera matolja , man kan slå ner några järn i marken som sticker upp som stöd , så dom inte kalvar i sidled
Det med 200 är bra då finns det yta att lägga bärlinorna på och lite papp på topp innan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.