Vi skall bygga en ca. 50kvm terass i markplan och har blivit rekomenderade att lägga "trädgårdsplattor" istället för att gjuta plintar. Vår tomt är lite sank...

Är det någon som har erfarenhet av detta och som vet vad fördelarna är?? Gäller samma mått vid placering av "plattorna" som då man har plintar???

 
Lägger man plattor är det viktigt att man gjort en ordentlig botten med bra material och rejält slaget. I viss mån går det ju att efterjustera plattorna om det sätter sig. Jag tror att denna metod är vanligast för mindre radhusaltaner.
 
om marken har dålig bärighet är det inte större risk att gjutna plintar sätter sig än att en "trädgårdsplatta" gör det???

borde bli en större yta som terassen belastar marken med.
 
Kan man inte gjuta plinten på en platta, alltså som en "fot" i botten? tror jag sett det nånstans...
Edit: Kanske det var så du menade micke 011?
/ulle
 
En gjuten plint bör se ut som en upponervänd svamp. Alltså en stor gjutning längst ner. Då tror iallafall jag att det blir bättre en trädgårdsplattor.
 
En plint som är grunt gjuten är ingen bra lösning utan förmodligen sämre än plattor. I sank mark måste man ju gräva djupare än i fast mark med ett bra bärlager, helst så djupt så att man når fastare mark.

Plintar som skall gjutas i sank mark gjuter man antigen på en större trädgårdsplatta eller ännu bättre med en gjuten fot i diametern 30 cm +
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.