Hej!

Jag håller på att renovera mig gäststuga och har då börjat riva bort en betongtrappa som har varit gjuten direkt mot huset. Efter mycket hamrande med murarhammaren och bändande med kofoten så har jag fått bort tillräckligt för att kunna se hur bjälken ser ut och vad som fanns bakom trappan.

Bjälken har blivit lite fuktskadad och det har varit ett myrbo med svartmyror i stentrappan/bjälken under en längre tid. Jag har petat bort det mesta lösa trät och försökt ta lite bilder undertill och vad jag kan se känns det som att det mesta av bjälken är intakt.

Det visade sig att det inte fanns någon gjuten plint bakom trappan utan bara en träregel som står ner i marken, stöttat av ett par större stenar undertill (inringad i rött på bilderna). Jag petade lite lätt på den och det känns inte som att den håller uppe några större tyngder då den rörde på sig ganska mycket.

Så till mina frågor,

Vad tycker ni att jag ska fixa på den befintliga bjälken, låta den vara / putsa bort allt löst och sätta dig en utfyllnad för att få en jämn yta att fästa panelen i / något annat?

Hur ska man gå tillväga för att gjuta en ny plint där träplinten står idag? Det känns som att det ska vara en där då det är en plint på det stället fast på andra sidan av huset.

Hur ska jag göra för att låta bjälken torka ut ordenligt? Tanken är att jag ska byta all panel på huse, isolera om och sätta dit vindpapp. Dock vet jag inte om jag kommer hinna det i år så jag funderar på att såga av den delen av panelen som är värst skadad och sätta dig något provisoriskt så länge.

Här kommer lite bilder, första är huset framifrån med den borttagna trappan och träplinten.

Nedrivning av betongtrappa framför gäststuga med synlig skadad bjälke och temporär träplint inringad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kommer bjälken under ifrån med träplint inringad

Vy under en byggnad som visar en fuktskadad bjälke och en träregel nedstucken i marken, stöttad av stenar och inringad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist en bild på en nuvarande plint som står i hörnet, ser ut som att det bara är ett betongblock fastgjutet på en fot av betong?

Borttagen betongtrappa mot hus med synlig träbjälke och stenar vid grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer en uppdatering. Fick bort hela trappan idag, träpluggen åkte ut av sig själv så den hade inget bärande effekt. Har tagit bort det mest fuktiga virket och satt ditt en temporär(?) regel under den nuvarande för att sätta upp lite skydd innan jag hinner byta hela fasaden.

Det är lite svartmyror kvar i trät men jag tror att själva boet var i trappan, slängde ut lite myrr för säkerhets skull. Någon som vet ifall dom försvinner av sig själva när nu när själva fuktproblemen är åtgärdat?

Skickar upp lite nya bilder, säg gärna vad ni tror om skicket på reglerna och vad jag skulle behöva göra/inte göra.

Tack!

Skadade och fuktiga träreglar vid husgrund intill en dörr, med synliga reparationsåtgärder och avlägsnat ruttet virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis riven husfasad visar isolering och skadat trä ynglat av fukt och myror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis ruttet trävirke och isolering vid en husfasad, synliga skador och svartmyror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadade träreglar med mögel och fuktskador under en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktigt och skadat trävirke med bärande regel och isoleringsmaterial i en husvägg under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat och fuktigt virke under en fasad där en trappa tidigare varit monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fasad vid husgrund med borttagen trappa och temporär regelstöd under svart ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har någon smart ide hur man skulle kunna göra? Det jag lutar åt nu är att gräva ut för en färdiggjuten betongplint och använda en justerbar stolpsko för att fästa i regeln.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
nordbear nordbear skrev:
Ingen som har någon smart ide hur man skulle kunna göra? Det jag lutar åt nu är att gräva ut för en färdiggjuten betongplint och använda en justerbar stolpsko för att fästa i regeln.
Jag hade liknande problem med ladan. Jag använde 2 st domkrafter på var sida för att lyfta upp. Band fast ett lecablock under timret. Byggde en gjutform, något högre än undersidan lecan. Fylla på med betong och peta in under blocket och fyll upp straxt över undersidan blocket. Vibbar. Klart!
 
  • Gilla
nordbear
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag hade liknande problem med ladan. Jag använde 2 st domkrafter på var sida för att lyfta upp. Band fast ett lecablock under timret. Byggde en gjutform, något högre än undersidan lecan. Fylla på med betong och peta in under blocket och fyll upp straxt över undersidan blocket. Vibbar. Klart!
Smart! Byggde du som en låda utan botten typ för betongen? Skulle nog funka för mig också. Funderar på om jag ska sätta en ny helt frisk regel under den skadade eller om den är tillräckligt ok för att ha som stöd mot blocket.

Vad fyllde du ut med under blocket, typ makadam eller stenkross? Jag tänkte gräva lite senare idag för att se exakt hur underlaget är men jag skulle tro att det är som vid sidan av huset, typ grov bergskross/runda stenar. Övriga plintar verkar ju vara gjutna direkt på detta underlag och har stått så i 60 år så behöver kanske inte gräva ut allt för mycket.
 
Hej.
Behövde göra motsvarande jobb som du.
Gjöt en platta fast i mitt fall på berg idagen. Gjöt sedan en plint som jag stoppade i ett plaströr som jag sedan stoppade i bifogade stolpsko.
 
  • En justerbar stolpsko avsedd för ingjutning i betong med specifikationer angivna på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nordbear och 1 till
  • Laddar…
Stolpskon är justerbar så den gängade delen stoppades ner i plaströret
 
  • Gilla
nordbear
  • Laddar…
Jag skulle byta den där regeln av två skäl. Den är ju rätt ordentligt försvagad och har myrorna väl fått smak på den så lär de komma tillbaka
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Jag skulle byta den där regeln av två skäl. Den är ju rätt ordentligt försvagad och har myrorna väl fått smak på den så lär de komma tillbaka
Hej Mats! Det skulle helt klart kännas bättre att ta bort allt det skadade och ersätta med en ny regel. Har du tips på tillvägagångssätt? Jag har ingen erfarenhet av detta sedan innan men kan iaf tänka mig att ge det ett försök ifall det inte är alltför avancerat, annars kallar jag in en snickare i värsta fall.
 
nordbear nordbear skrev:
Hej Mats! Det skulle helt klart kännas bättre att ta bort allt det skadade och ersätta med en ny regel. Har du tips på tillvägagångssätt? Jag har ingen erfarenhet av detta sedan innan men kan iaf tänka mig att ge det ett försök ifall det inte är alltför avancerat, annars kallar jag in en snickare i värsta fall.
tyvärr har jag inga bra tips så där rakt av.
Det är jättesvårt utan att vara på plats och se helheten men jag tycker att det ser ut som att både regeln och undre delen av dörrkarmen är ordentligt angripna.
 
M Mats skrev:
tyvärr har jag inga bra tips så där rakt av.
Det är jättesvårt utan att vara på plats och se helheten men jag tycker att det ser ut som att både regeln och undre delen av dörrkarmen är ordentligt angripna.
Ok, jag förstår! Ja, jag skulle tro att den gamla betongtrappan har stått och fuktat ned bjälken i minst 15 år så det har helt klart satt sina spår.

Det är säkert svårt att svara på men vad tror du om bärigheten ifall jag skulle skruva upp en impregnerad regel undertill mellan dom befintliga plintarna (typ som en temporära som jag har fäst dom temporära panelsnuttarna i) och sedan gjuta en plint under denna? Jag ser inte att den nuvarande regeln sviktar på något sätt trots att den inte har någon stöttande plint under sig.

Det är kanske inte en jätteproffsig lösning men iaf något jag skulle kunna utföra själv utan att det drar iväg i alldeles för mycket jobb eller kostnader för en snickare. Gäststugan är också "temporär" då vi planerar att bygga ett attefallshus inom ett par år på en annan plats.
 
det blir ju med största sannolikhet starkare än nu men beroende på hur dålig regeln ovanför är så kan ju den ge vika typ som en svamp som trycks jhop ändå. Därför vågar jag inte säga något mer bestämt än så.

En variant är ju att ta dit en snickare just för att få en bedömning på plats
 
M Mats skrev:
det blir ju med största sannolikhet starkare än nu men beroende på hur dålig regeln ovanför är så kan ju den ge vika typ som en svamp som trycks jhop ändå. Därför vågar jag inte säga något mer bestämt än så.

En variant är ju att ta dit en snickare just för att få en bedömning på plats
Tack Mats! Jag testar mig fram, lär mig säkert ett och annat på vägen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.