Hej, var idag och köpte gjutrör och cement på byggmax. Jag skall ge mig på att gjuta egna plintar till ett staket. Staketet skall bli ett sk. spjälstaket. 70X70 stolpar, lämpliga reglar samt spjälor 22X95. Staketet kommer att bli ca 11 m långt och jag har planerat att det skall vara 1 1/2 m mellan stolparna.
Gjutrören jag köpte är 0,8 m och min tanke är att dela på dessa i 2 delar till 0,4 m. Men jag börjar fundera på om det kan bli för klent. Har läst att 0,6 m är ett idealmått, men då rören var o,8 m tyckte jag de var alldeles för långa. Dom färdiga plintarna man köper ligger på 0,5 m (alt. en på 0,7 m).
Jag har planer på att ge mig på ytterligare ett 10 metersstaket efter detta, så jag känner inte för att gjuta och gräva i onödan.

tpf

/Anders
 
Hur högt ska staketet bli?
Det är nog viktigaste faktorn när det kommer till plintstorlek...

mvh
Daniel
 
0,9 - 1 meter.
 
S T A K E T var det ja... Ska nog gå och sova snart.:D

Är det 200mm-rören ska det gå med 40 cm plint på 150 cc till ca 1m högt staket...

Dela annars gjutröret på mitten och sätt det ca 10cm från botten i hålet, så får du 50cm plintar.;) Hellre för mycket än för lite?

mvh
//Daniel
 
Hej o tack.

Det är 150 mm-rören jag köpt.
 
jag grävde/borra hela gjutrörets längd, det gick åt 50kg betong i varje hål.
Detta ångrar jag inte, tänk på att det är tjälen som är största boven...
jag har sett de som slarvat med plintarna, sen efter första vintern ser det ut som villavillerkulla....
 
Hej, nu är det gjort. 40 cm höga plintar är gjutna i sina nygrävda hål. 25 kg cement i varje. Tror det blir bra men vi får se efter en vinter :) Tror inte jag lyckats gräva djupare, har rätt jävlig mark.

Tack för era svar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.