Hej!
Har tänkt gjuta en plint direkt på berg där det är ganska ojämnt. Man kanske inte ser så bra på bilderna men det är en liten kant närmast i bild som är ungefär 15-20 cm från botten, rödmarkerad. Samt en högre kant till vänster om denna, grönmarkerad. Tänkt gjuta plint innanför dem rödmarkerade och grönmarkerade kanterna, gulmarkerat denna yta. Det är som en liten grop i den gulmarkerade ytan som behöver jämnas till för att kunna ställa en plint där.

Mina alternativ är, antar jag:

1. Dubba armeringsjärn i botten som är 1,3 m höga, dvs, nästan hela gjutrörets längd, och lägga en stor klick betong i botten som jämnar ut botten och som får brinna. Sen gjuter jag gjutröret på denna betongklump.

2. Dubbar som ovan men fyller ut med makadam som jämnar till och gjuter plinten på makadamen tillsammans med armeringsjärnen.

A. Kan lite jord vara kvar på alternativen ovan eller måste det absolut vara helt bergrent, helt fritt från jord?

Hur hade ni gjort?

Ojämnt bergsunderlag med röd- och grönmarkerade kanter och gulmarkerat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämn bergsgrund med uppgrävd jord och markerade kanter för plintgjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen jord ska vara kvar.
Gör rent berget och dubba så som du tänkt, gjut sedan först en klack om du vill annars fungerar det bra att gjuta hela på en gång.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Ingen jord ska vara kvar.
Gör rent berget och dubba så som du tänkt, gjut sedan först en klack om du vill annars fungerar det bra att gjuta hela på en gång.
Tack för svaret!
Bara för att jätteövertydlig:
Med klack menar du att jag gör som i alternativ 1, alltså dubbar och sen gjuter en liten betongklump?

Med "gjuta hela på en gång" menar du att jag dubbar och sen fyller jag upp gropen med betong, ställer gjutröret på betongklumpen som gropen fyllts med, som ännu inte brunnit, och sen häller i resten av betongen i gjutröret och låter allt brinna samtidigt...?

Har aldrig gjutit plint förut så därför vill jag bara vara på det klara med allt =)

Hur får jag berget helt bergrent från jord på lättast sätt? Dammsugare? =) Eller vatten?
 
Med gjuta på en gång menar jag att du passar till formröret mot berget så att inte betongen läcker ut och sedan är det bara att fylla på med betong.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Lättast att göra rent berget med vatten.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.