hahalj
Ska gjuta plint med armering och fot men funderar på hur jag ska göra; gjuta allt i ett svep, eller först gjuta foten med armeringen och sedan plinten? Om jag gjuter foten först, måste jag vänta med plinten tills foten brunnit klart? Blir plintens hållfasthet bättre om man gjuter allt på en gång?

Tacksam för synpunkter.

plint-gjutning.jpg
 
Om du tänkt gjuta som du ritat?? så gör din fot nästan ingen nytta för lastöverföringen till marken.
Isf kan du mkt väl gjuta allt på samma gång. Foten blir då bara den betong som läcker ut nertill.
 
hahalj
Nja, foten blir väl snarare en oregelbunden klump ca med ca 400 mm diameter, gjutröret är 200 mm. kanske var dumt ritat, även botten på foten blir mer platt. Hur menar du annars man ska göra? Som jag förstått det så antingen gjuter man en bredare bas ca dubbla diametern mot plintröret eller så lägger man ner en typ färdig trädgårdsplatta. Funktionen i mitt fall är tänkt att göra plinten mer stabil och okänslig mot böjning vid sidobelastning på stolpen. Materialet kring plinten är ung. 30% sand, 30% makadam, 30% sprängsten (100-500 mm) och 10% lera. Standardfylle på hela tomten.
 
Om du ska kunna dra nytta av foten för lastöverföring bör den armeras horisontellt.

Men det kanske du inte behöver?
Vad ska du ha plintarna till? Ett hus eller en altan eller?
 
hahalj
Plintarna ska bära upp en balkong på 7.5 x 2.7 m. Armeringsjärnen kommer vinklas ut horisontellt i foten, räcker inte det?
 
Då blir det säkert bra.

Du bör nog gjuta i två etapper, det brukar bli lite svårt annars att få det bra.
 
hahalj
Måste jag låta första omgången brinna klart då?
 
Du kan gjuta etapp två dagen efter.
Brukar bli bäst.
 
hahalj
Ok, tack för råden!
 
det är inte dumt att klippa till en bit armeringsmatta och lägga i "klumpen". Då får man något att naja järnen emot också.
anaitis har betydligt mer erfarenhet än mig men jag har både gjutit dagen efter och direktgjutit. Gör man klumpen först så är det bara ställa dit röret sen och fylla på. Betong är trögflytande så det funkar
 
hahalj
Jag gjöt plintarna i söndags i ett svep, det gick utan problem och blev riktigt bra.

Men nu undrar jag vad som händer när temperaturen helst plötsligt ramlat ner nära noll, vad händer med betongen? När jag gjöt i söndags var det ca 10-12 grader på eftermiddagen, under natten sjönk det under 5 grader och var nere på 1 grad som lägst. De fick väl en 6-8 timmar på sig efter gjutningen innan det gick under 5 grader. Måndag klättrade det upp till 7-8 grader och natten till idag tisdag nere på drygt 0 och det ska väl bli 5 grader som mest idag. I morgon natt kan det sjunka ner till -1 om jag fattat det rätt.

Jag har täckt de fria betongytorna med plast, tidningspapper och mer plast. Har dock inte isolerat gjutrörens utsida. Jag kände på betongen igår kväll och den var iaf hård på ytan.

Vad tror ni, kommer de kalla nätterna ställa till det? Bör jag göra något mer för att skydda plintarna? Bör jag gräva igen hålen redan nu så rören skyddas bättre?
Härdningen avstannar väl, men fortsätter väl när det är över 5 grader igen? Påverkas hållfastheten?

/Orolig
 
Redigerat:
Det går säkert bra.
Det är så pass korta sänkningar av tempen och din betong verkar ha hunnit härda en hel del direkt.
Betongen kommer att fortsätta härda, men tänk på att vattna!
 
hahalj
Är det en fördel om jag gräver igen över foten och kring röret? Det skyddar kanske bättre mot uttorkning och kyla då?
 
Det ska du ju göra iaf!
Men viktigast är vattnet!
 
hahalj
Ok, tackar.
 
  • Gilla
Sjödin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.