Hej

Jag undrar hur noga man behöver vara när man sätter ut kantelementen? Plattan som jag ska göra är 6x7,2meter. Hur mycket energi ska man lägga på att få det exakt i våg? Längst ut på kortsidan skiljer det 2-3mm på 6m, är det för mycket?

Mvh Andreas
 
Det är lugnt, kör på.
 
Höjden är inte så helig, inget under 10 mm kommer att märkas sen.
Däremot så kan det vara värt att lägga energi på "utsidan".
Det är ju det som syns sen.
 
Ok, tack för svaren. Första gången jag gör detta själv så man vet inte riktigt hur noga man ska vara

Bifogar lite bilder där ni kan se motfyllning av kantelement. Ser det bra ut eller bör jag slå ner nån påle och stöta upp med plank också?
 
  • Motfyllning med krossad sten längs grunden av isolerade kantelement på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tobias Olmats
  • Laddar…
Men vad har du gjort?

Är isoleringen högre än kantelementet?

Protte
 
Troligen synvilla
 
Ja det ser så ut men det är 300mm kantelement och så har jag fyllt med 200mm cellplast.
 
Lacariuz Lacariuz skrev:
Ok, tack för svaren. Första gången jag gör detta själv så man vet inte riktigt hur noga man ska vara

Bifogar lite bilder där ni kan se motfyllning av kantelement. Ser det bra ut eller bör jag slå ner nån påle och stöta upp med plank också?
Du bevöver absolut inte motfylla/sträva mer än så. Det ser nästan ut att vara i riskzonen för att du tryckt in elementen i överkant, men är väl troligen OK om de bara är 300 mm.
 
Heij83
När vi gjöt platta till huset så sa min betongare att +-2mm var ok, inte mer.

Motfyllningen räcker mer än väl.
 
Ok, men då känns det som att jag klarar mig. Har fixat å tricksat med dessa kantelemeten hela semestern känns det som :)
 
Hej, nu har jag gjutit plattan. Hur ska man tänka när det gäller att vattna den ? han som körde ut betongen sa att jag kunde vänta tills imorgonbiti och vattna den och sedan lägga ut nån presening/plast.
Nu är det runt 20grader och lite sol men imorgon ska det bli regn och lite kallare.
 
Heij83
Har du en högtryckstvätt så tycker jag att du ska använda den i luften så det blir som ett dimmoln.
Och enligt min erfarenhet så bör du vattna både under eftermiddagen och senare ikväll, du ser när det torkar. Den ska vara fuktig hela tiden.
När du har plast på så bör du fukta under plasten både morgon och kväll i ca 5dagar
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Okej, har läst runt lite på nätet och det verkar som högtryckstvätten är att föredra. Har varit ute och sprutat på ett lager med vatten, men det torkar ganska snabbt. Får hoppas att SMHI har rätt i att det ska regna imorgon :)
 
Lägg på plast så är fukten kvar. Går nog att göra de efter några timmar eller dagen efter. Jag la på sist efter glättningen.
 
Dagen efter är alldeles för sent, då är det meningslöst. Det gäller att vattna konstant, plasta omgående eller att lägga membran på.
Dock så gäller ju detta bara om betongen är färdig yta, annars spelar det ingen roll då sprickorna som uppstår bara är estetiska.

"Dimma" med högtryck gör man bara de första timmarna innan det går att gå på för att inte förstöra ytan.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.