Har försökt googla runt men hittar inga direkta normer för hur nära en platta kan ligga grundvattnet.

Vi ska gjuta en nu husgrund och grundvattnet ligger på ca. 40-50 cm, hur pass hög upp måste plattan från grundvattnet för att det inte ska bli några problem?
 
Det beror väldigt mycket på markförhållandena, och på om grundvattennivån kan tänkas variera. Vissa marktyper är väldigt känsliga för förändringar, vilket gör att en platta kan spricka eller sätta sig om grundvattennivån sjunker och det är lite olika förhållanden under husets olika delar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ska plattan vara pålad eller bara ligga på en bädd med grus?

Det händer ganska ofta att man bygger källare som ligger under grundvattnet men då är konstruktionen pålad och påverkas inte av att marken sätter sig under huset.

Tänk också på isoleringen under plattan. Finns det periodvis vatten som tränger sig igenom springorna på cellplasten på försämras isolervärdet p.g.a. det eftersom vatten är så bra på att transportera värme.
 
Är 40-50cm grundvattnets högsta nivå? Nivån brukar variera med årstiderna
 
G Gukken skrev:
Är 40-50cm grundvattnets högsta nivå? Nivån brukar variera med årstiderna
Svårt att svara på men jag tror inte det stiger/sjunker så speciellt mycket, möjligtvis när det har regnat mycket i så fall då marken runt omkring har svårt att ta till sig vattnet, ligger en sjö 15 meter bort från plattan och där är nog högsta nivån ca 50-60 cm från marknivå
 
Det bästa är ju såklart om du vet hur grundvattennivån varierar över tid. Men kan du inte höja nivån för plattan något? Jag kan inget om det hör med vilken höjd man borde ligga på, men av allt jag läst och lärt mig så skulle jag inte ligga för nära grundvattennivån. Bygger man 1m över så borde det inte vara någon fara. Då har du också möjlighet att dränera ikring plattan
 
L
Beror på vad som finns i marken , lera sand grus , en undersökning är nog inte fel .
Att lägga en platta på sådan mark , då gäller det att komma så högt som möjligt , när schakt utförs för grundläggning så kommer det att frigöras plats för vatten att rinna där.
Att då försöka att dränera under plattan med rör eller stenfyllning kan innebära att vattnet kommer att transportera massor i fel riktning och underminera grunden .
Kanske om du har otur , så måste det pålas
 
L Liteavvarje skrev:
Beror på vad som finns i marken , lera sand grus , en undersökning är nog inte fel .
Att lägga en platta på sådan mark , då gäller det att komma så högt som möjligt , när schakt utförs för grundläggning så kommer det att frigöras plats för vatten att rinna där.
Att då försöka att dränera under plattan med rör eller stenfyllning kan innebära att vattnet kommer att transportera massor i fel riktning och underminera grunden .
Kanske om du har otur , så måste det pålas
OK tack för svar. När vi grävde in elen så var det väldigt mycket sten och mestadels grövre sand en bit ner så då borde det inte vara några problem.
 
L
Då ska du nog klara dig om inte grundvattnet kommer upp när ni gräver för grunden , beror även på hur djupt elen grävdes ner , brukar inte hamna mer än 60 cm djupt och du ska väl ha
ca 40cm kapilärbrytande plus isolering under plattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.