Hej,

Önskar feedback på om jag missar något.

Tänkte sätta 20-25 kvm skifferplattor på följande grundläggning.
- Grävt ur ca 20 cm.
- markduk och sedan 10-15 cm Makadam 8-16. efter halva tjockleken drog jag i lite 0-8 och komprimerade 3 riktningar med 88 kg padda. Körde på resterande del makadam och nytt lager sand som jag vibbrade ner.
- Betongplatta ca 5-6 cm. Tämntke armera med typ 4mm, något tunnt iallafall.
- Sätta skiffern i någon blandning likt finbetong. Många verkar köra 2:1 eller 3:1 sand/cement. Skiffern är 2-4,5 cm tjocka vilket innebär att jag fyller ut resterande del med finbetongen.

Totalt blir hela plattan med betongplata + Finbetong/skiffer ca 10 cm tjock.




Tvärsnitt på underlaget för skifferplattor visar lager av jord, packat makadam, grovbetong med armering, och finbetong där skifferplattorna sätts.


Jag börjar bli lite nöjig för att gjutnigen kommer gå för långsamt (gjuter själv med makadam, sand, cement och tombola). Framförallt med häsnyn till värmen. Så jag kommer bli tvungen att dela uppgjutningen i etapper.

Första gjutningen tänkte jag göra såhär (GRÖNT).
del 1: gjuter runt trappan och använder temporära former (grön/röda sträck) och "permanent form"-röd. Anledningen till denna uppdelning är för att få fallet på området framför trappan ( 3 st horisontella sträckpilar) att bli bra. Hal längden är ca 5,5m så jag har inget som är tillräckligt långt att raka av med.

Skiss över grundläggning för skifferplattor i olika etapper. Olika områden markerade med storlekar (1,5 m2, 0,7 m2, 5 m2). Huset och trappa syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del 2: Tar bort den ena temporära formen och gjuter vidare. Tänker att när detta sker så borde det som gjöts i del 1 hunnit brinna en del och börjar inte kana iväg för mycket.
Skisserad planering av skifferläggning runt ett hus med markerade ytor, måttangivelser och pilar som visar fall och etapper för gjutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra gjutningen: Använder permanent form och den klack som blivit när jag gjutit del ett att raka mot.

Planritning som visar en yta på 25 kvm för skifferläggning framför ett hus. Olika sektioner markerade med ytor och mått, samt detaljerad avrinning och materialuppdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjena, har du kommit igång med ditt projekt ännu? Vad beslutade du dig för i så fall?
Jag är själv i typ samma situation. Har ca 120kvm jag ska lägga skiffer runt pool.

Vill lägga skiffern på en tunnare betongplatta för bättre underlag.
Tänker följande;
1, markduk.
2, makadam 8/16 eller liknande, dryga 100mm.
3, cellplast 50mm
3, armera och gjuta plattan i etapper och släppa 45 mm mellanrum mellan ”kakorna” för ev. Rörelse. Tänkte använda 45x45 virke till besväret. Jag slodar plattan lite lätt eftersom det inte spelar någon roll då detta senare inte syns.
4, lägga skiffer på den torkade betongplattan/plattorna. Limma skiffern med stenlim/fix. Därefter lämplig fog.
5 gjuter inte för installationer.

Tänkte på att du la i 0-fraktion. Vad var syftet med det? Allt gott!

Bild på lagd skiffer i ”poolhus”/chillaxhus som ligger framför poolen.
 
  • Bild på lagd skiffer i ett poolhus med en kamin, vedförråd och sittbänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla min byggtråd (länk här i mitt inläggs fotnot) så ser du hur det gick!

Jag la på lite nollfraktion för att lyckas komprimera makadamen. Jag har för mig att 8-16 inte går att komprimera utan nollfraktion. Ville att det skulle ”sätta sig lite” när jag paddade. Men vet inte om det fyllde någon funktion egentligen, men jag hade det hemma 😂👍🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.