Garaget mitt så har bara grus under biltaket och det bör åtgärdas, helst nu i vår har jag tänkt göra detta.

Har allt större behov av ett stabilt underlag att ställa bilen på så jag kan mecka med den och även lyfta den. Så jag har tänkt jag ska lägga en platta där. Räcker 10cm tjocklek? Jag tror det borde räcka.

Jag har egen cementblandare samt armeringsjärn som lämnat över och tänkte jag kan använda själva gruset jag gräver bort för plattan till betongen, jag har en hop med finare grus annanstans som jag också kan använda ifall blandningen inte är passande (tror det är 0-16 kross) samt mera grus och sand annanstans så materialet har jag redan. Jag tänkte blanda själv, onödigt att ta hit en bil för just detta, isåfall ska jag passa på och gjuta en platta i förrådet jag bygger, annars är det inte värt det.

Bilden från innan garaget var färdigt.

12697211884_7ac300d371_b.jpg

Runt 2016 gjöt jag en platta framför garagedörren också, jag kör ibland dit bilen då jag måste, men det är inte så passande för att jobba på, för liten för en bil. Detta är mera en förlängning av verkstan som jag använder på sommaren.

Jag tänker det är bäst att gjuta den nya plattan i samma höjd också som denna. Jag funderar om jag ska göra plattan bredare och längre än själva biltaksdelen, så den sticker ut längre än taket åt båda hållen. Då får jag mera rum att rulla fram verktygen runt bilen och om plattan sticker ut kan jag koppla ihop den med den existerande plattan också, såpass jag får en gång att rulla svetsen dit den ska.

19465534072_7871c3ce9b_b.jpg

Typ såhär tänker jag:
Ritning av en garageplatta med mått och områden markerade, inklusive en befintlig platta och planerad utvidgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni, låter det som en OK plan?
 
(y)
 
B
Tror det är risk att något rör sig och du får sprickor om du gjuter samman 2 plattor. Jag hade gjutit dem kant i kant med typ en golvfoam eller något emellan, så det blir ett minimalt avstånd mellan plattorna, så slipper du okontrollerade sprickor.

Ser inte riktigt måtten, men att gjuta mer än ca 10m2 ensam är riktigt tungt. Se till att materialet (cement, ballast) är framme precis vid blandaren, och att du har vatten i slang till nalndare, så du inte behöver bära materialet onödigt långt, samtidigt som man är stressad över att gjutningen blir bra.

10cm borde räcka kan jag tycka, men jag har sett 10 till 12cm som frekvent rekommendation på personbilsgarage.
 
MrJay
Låter helt OK men för att undvika sprickor när du gjuter samman två plattor bör du göra en kontrollerad skarv (inget rörelsefog och annat mög emellan som ser hemskt ut). Det finns specifika slevar för ändamålet.

00-500x376.png
 
Jag tror ju inte det blir sprickor av det, det är så liten bit det gäller, men det kanske går lika bra att skippa det och lägga dit vanliga 30x30cm markplattor i efterhand istället så man slipper mellan plattorna.
Eller menar du när man gjuter mot sockeln på garaget?

Jag räknade lite på det och det blir ett tungt projekt, största jag gjutit förut var 1.5 kubik och detta blir närmare 2 kubik isåfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.