Vi har ett gammalt uthus på ca 15 m2 som har sett sina bästa dagar. Det står på en gjuten fot men har idag inget egentligt golv utan bara grus/jord. Planen är att riva ner det och bygga upp ett nytt men återanvända foten. I samband med det är jag inne på att gjuta en platta innanför foten för att få ett golv. Har egentligen inga särskilda krav alls på plattan mer än att det ska hålla och fungera som golv... :)
Uthuset ska inte vara isolerat utan kommer mest fungera som förråd för lite cyklar, gräsklippare, trädgårdsredskap etc.

Är detta en vettig tanke? Vad bör man tänka på? Hur tjock bör plattan vara (foten är ca 20 cm hög)? Underlag/utfyllnad? Vad kostar materialet om man gjuter själv och hur jobbigt/svårt är det? Vad får man betala för att låta någon göra det? Alla tips mottas tacksamt...
 
En enkel variant är att lägga 30 mm finmakadam (8-12 eller 8-16) och jämna av med, sedan 70 mm cellplast och sedan 100 mm betong, enkelarmerat med matta mitt i plattan och sedan borra/injektera några A-järn i foten för att knyta ihop det.

Edit: A-järn är vanliga raka armeringsjärn.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Eftersom det numera är vansinnigt dyrt om man bygger utan bygglov "svartbygge" så påminner jag om detta. jonnie72's uthus är kanske en friggebod och då behövs inget rivningslov eller bygglov. Men är det inte en friggebod (du har kanske andra friggebodar på tomten) så krävs rivningslov och bygglov, i vart fall om du bor i detaljplanerat område. Kanske värt att kolla upp om du inte redan gjort det.
 
Tack för svar.
Vad är syftet med cellplasten? Isolering? Eller är det bara billig utfyllnad? Isolering känns inte nödvändigt här, uthuset kommer inte värmas. Hur jobbigt är det att gjuta 15 m2, 100 mm betong själv? Tid? Kostnad?

Uthuset är inte ensam extra byggnad på tomten, så nån slags lov behövs behövs mycket riktigt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Jag har det inte helt i färskt minne men anledningen till isolering under plattor som är ouppvärmda skall vara att minska risken för omvänd fuktvandring under sommarhalvåret.
Det är pga att marken är 100% mättad och relativt kall, i det oisolerade förrådet blir det ofta varmare än utetemperatur pga strålningsvärme från solen, det gör att den relativa fuktigheten i förrådet blir ganska låg.
Då vandrar markfukten uppåt (långsamt), sedan när det kyls ner nattetid kondenserar det i värsta fall i förrådet ännu mer än daggen på utsidan om man inte ventilerar riktigt bra.

Det är väldigt teoretiskt och vad jag lärt mig, men det är inte dyrt med isolering och skulle man vilja värma lite en vacker dag tjänar man snart in den slanten och har inget att ångra.(y)

Skall du gjuta med säckar och tombola får du räkna med rätt tungt arbete, men det är ju inte våldsamt stort så... Kika vad en säck kostar och hur många liter det blir, det går åt knappt 1,5 m3, kanske 100 säckar om de ger 13 liter som jag vill minnas. Det blir uppemot 4 000:- i bara säckarna. Ska du blanda cement och ballast själv får du ändå ha hem något lass grus och kan lika gärna köpa hem betongen..?
 
Redigerat:
Jag skulle nog också lägga cellplast under och gjuta ~8cm ovanpå det, mest för att det känns enklare med ett fast underlag.

Jag göt 6.5m2 golv i helgen, gjorde det 10cm tjockt pga att det skall bli ett mekutrymme.

Själva gjutningen tog ~4h med en 150l blandare och 2 pers, men då kämpade vi en del i början eftersom det var första gången. 54 säckar grovbetong gick åt.
Glöm inte att hyra vibratorstav, mycket svårt att få det bra annars.
 
Ok, så cellplast verkar vara en god idé!
låter som en till två dagars slit om man gör det själv då. kan man få betong bilen att köra ut för ett sånt litet jobb? Vad kostar det? Eller hur gör man annars? Ursäkta dumma frågor, har aldrig gjutit innan...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.