Hej!

Tänkte höra efter lite råd inför mitt uterumsprojekt. Ska bygga inglasad altan/uterum på 4x6m. Rev den gamla altanen (3x6m) som bestod utav tryckimpregnerat virke som låg på liggande 50x50mm reglar. Konstaterade ganska omgående att reglarna låg på betongblockssektioner i dimensioner ca. 3000x600x50mm. Grävde bort gräsmattan och matjord utanför betongblocken eftersom altan ska bli 1m bredare. Nu är frågan hur jag ska gå vidare. Huset är byggt -62 och med oisolerad platta med reglar/isolering ovanpå med luftspalt och ventilerade lister. Uterummet har jag därför tänkt mig att göra en oisolerad platta på 10cm även denna.

https://www.dropbox.com/s/i3l69xnxiz3cke0/20120722_172737.jpg

Jag är i ärlighetens namn inte allt för sugen att försöka få bort betongblocken, är det väldigt dumt att gjuta en 10cm platta ovanpå dessa? Svårt att se betongen men den ligger 2cm under gruset på bilden.

Har alltså tänkt mig att gräva ur lite djupare i ytterkanten så man får en kantbalk (bygger egen gjutform). Grus 10cm i botten där det inte är betongblock. betongblocken sopar jag rena, lägger sedan en byggfolie över hela ytan. distansklossar och armeringsnät över hela ytan. Armeringsstål 8mm i kantbalken två stycken i botten och två i nivå med armeringsnätet. Sedan gjutning!

Tänker jag helt fel? Behöver jag villabygel/kanbygel?
 
Ingen som har någon kommentar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.