Jag behöver bolla lite ideér om hur jag ska gå till väga när jag ska gjuta en platta till vårat hönshus.

Huset kommer att bli ca 230x300

Jag funderar på att göra en ram av lecablock som sen isolera med frigolit och armeringsjärn på. Grovsingel som botten. Detta för att spara in lite pengar.

Mina frågor:
Måste det vara ett utrymme mellan frigoliten och lecablocken? Isåfall hur stort?

Hur tjockt bör betongen ovanför frigoliten vara?

Jag tänkte också få dit ett avloppsrör så att man lätt kan storstäda 2 ggr/år, något jag bör tänka på?

Otroligt tacksam för tips :)
 
En sån grund tycker jag du kan göra utan isolering eller kantbalk, enklast är ju att dra rör och el först, bygga en ram av 23*100 brädor, montera golvbrunnen/spygatten, armera med armeringsmatta och gjuta en ca 7-10 cm tjock betongplatta
 
F fribygg skrev:
En sån grund tycker jag du kan göra utan isolering eller kantbalk, enklast är ju att dra rör och el först, bygga en ram av 23*100 brädor, montera golvbrunnen/spygatten, armera med armeringsmatta och gjuta en ca 7-10 cm tjock betongplatta
Okej! Det är lite överkurs att isolera i plattan? Tänkte isolera väggar och tak. Hur fäster jag golvbrunnen?
 
Det skadar knappast att isolera plattan, men hönsen behöver det knappast utan brukar ju trivas om det är torrt och dragfritt.

Jag tror inte du behöver fästa golvbrunnen om du blandar betongen själv och fyller formen med skottkärra, men det är inte fel att sätta brunnen i ett par skyfflar jordfuktig betong dagen innan du gjuter själva plattan.
 
F fribygg skrev:
Det skadar knappast att isolera plattan, men hönsen behöver det knappast utan brukar ju trivas om det är torrt och dragfritt.

Jag tror inte du behöver fästa golvbrunnen om du blandar betongen själv och fyller formen med skottkärra, men det är inte fel att sätta brunnen i ett par skyfflar jordfuktig betong dagen innan du gjuter själva plattan.
Okej! Tack för svar!
Mellan betongplatta och trä så måste det det vara en slags spärr eller kan man fästa regeln direkt på betongen?
 
Syllpapp eller liknande är nödvändigt för att hindra fukten.
 
F fribygg skrev:
Det skadar knappast att isolera plattan, men hönsen behöver det knappast utan brukar ju trivas om det är torrt och dragfritt.

Jag tror inte du behöver fästa golvbrunnen om du blandar betongen själv och fyller formen med skottkärra, men det är inte fel att sätta brunnen i ett par skyfflar jordfuktig betong dagen innan du gjuter själva plattan.
Och när det gäller elen ska den ju anslutas hos grannen. Det är sen gammalt här på byggahus 😂.

https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.