En liten fråga, betongvänner...

Spolar varje vinter en grusad yta för lite "Backyard Hockey" för mig och ungarna. Skulle vilja gjuta en enkel betongplatta/skorpa på platsen så att den skulle gå att använda för ungarnas sommarlekar också.

Vi bor på landet och asfalt finns inte i sikte.

Ytan är ca 100m2. Bortsett från väder/klimatbelastning så kommer ytan inte belastas på annat sätt än med lek. (inga bilar etc.)

Hur gör jag på enklast sätt.

Är mycket tacksam för svar för att se om det är en realistisk tanke.

/Erik
 
Grusa upp så du får en jämn yta, armera med 6150 nät och gjut. Det du behöver tänka på är att använda betong med förhöjd lufthalt samt högre kvalitet för att klara av att vara utomhus.
 
Tack!

Tänkte låta betongbilen fylla när det är dags. Hur tjock bör plattan vara alt. hur tunn kan den vara?
 
8 till 10 cm räcker.
 
Man tackar och bockar!

Så följande borde vara ett ok recept på en enkel lekplatta...

1. Ingen dränering eller isolering
2. Makadam 8/16mm för utjämning av ytan
3. Armering 6150 nät på distanser 50mm
4. Betong 80-100mm med förhöjd lufthalt över hela kalaset

Bara att sätta sig och räkna...
 
Jag är nyfiken hur ditt projekt gick? Jag ska bygga en liten arena på tomten ca 12 x 6. Har fått olika rekommendationer som betongplatta eller packad grusbädd. Ytskiktet ska bli dryland tiles, s.k. "torr-is" som man lägger som plattor. Finns bl.a. på betterhockey.se

Har du lust att kommentera resultatet från ditt projekt?
 
Om du gjuter 100 m2 10 cm tjockt, vad gör du med 25 ton armerad betong när barnen vuxit upp?

Protte
 
Vem säger att det bara är barnen som ska lajja där? ;-)
En fin arena kommer alltid vara rätt. Gjuta platta eller packa grusbädd? Vad tror ni blir bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.