Jag sitter och spånar på hur jag skall göra grunden till min nya verkstad. Det finns en torpargrund från förut, som jag tänkt gjuta platta ovanpå. Frågan är hur jag skall göra bara? Jag har tänkt att hålla lokalen uppvärmd till ca. 10 grader, eventuellt mindre. Värmer med direktverkande el, men kanske sätter in en kamin också så småningom. Arean blir 30m2, så det kommer ju krävas lite markisolering förmodar jag, för att hålla elräkningen under kontroll.

Det är väldigt låg höjd på torpargrunden nu, åtminstone i ena änden. Vet inte hur långt ner jag kan gräva, berget kommer nog ganska omgående. Det blir nätt och jämnt plats för markisolering i den änden, än mindre för grus eller annat kappilärbrytande material. Jag hade ju tänkt låta plattan ligga uppe på den gamla torpargrunden för att den skall bli stadig, så jag vill inte höja den heller. Men nu när jag idag rev golvet på det gamla torpet fick jag se att grunden var minst sagt undermålig. På utsidan såg det bra ut med puts och grejer, men på insidan ser man att det är staplat av småsten.

Vad borde jag göra egentligen, och hur mycket markisolering behöver jag? Någon sa att det skulle räcka med att fylla upp grunden med lecakulor, i den mån det finns plats, och att det skulle räcka som isolering. Åsikter om detta?

Här är en bild av hur det ser ut efter dagens rivningsarbete, ingen närbild men man får en uppfattning om hur det ser ut i alla fall:
http://www.baalzamon.se/grund.JPG
Lägg märke till grävlingens samling av gräs. Skall bli spännande att se hur det ser ut under andra delen av huset, det är väll där han har sitt huvudkvarter, odjuret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.