Hej.
Jag skall gjuta en poolplatta och har blivit informerad om att ha 40 cm dränerande lager. Nu undrar jag om jag skall lägga dräneringsslang i botten eller mitten av detta lager? Hur skulle ni som kan detta göra? Grävt ner ca 1,8 så jag har vatten i gropen redan. Skall jag hellre lägga den i underkant än i mitten?
 
Vart skall dräneringsrören kopplas? Om du en dagvattenbrunn du skall dra rören till, kontrollera då höjden på utloppet i brunnen så du inte hamnar under denna med dräneringsrörets inlopp i brunnen.
 
I botten på gruset, på en markduk.

men, varför ska du ha 40cm drängrus, det normala vore att lägga 20cm och sedan isolering på det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
I botten på gruset, på en markduk.

men, varför ska du ha 40cm drängrus, det normala vore att lägga 20cm och sedan isolering på det.
Jag har lera i botten och enligt geologen som hjälp mig ville han att jag byggde upp bärlager ovanför med 40 drängrus. Därför tänkte jag kanske sätta dränröret 15 cm upp i gruset. och således ha 25 ovan...
 
T T.Gustafsson skrev:
Vart skall dräneringsrören kopplas? Om du en dagvattenbrunn du skall dra rören till, kontrollera då höjden på utloppet i brunnen så du inte hamnar under denna med dräneringsrörets inlopp i brunnen.
Jag har en pumpbrunn som kommer pumpa bort vattnet till ett dike som leder till en dagvattenbrunn.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har lera i botten och enligt geologen som hjälp mig ville han att jag byggde upp bärlager ovanför med 40 drängrus. Därför tänkte jag kanske sätta dränröret 15 cm upp i gruset. och således ha 25 ovan...
Ok, då ska du förstås följa råden från geologen, han borde veta. Kan han inte också ge råd om dränrörens placering? Jag skulle ändå placera dessa i botten eftersom inget under rören blir dränerat.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.