Hej,
jag har börjat planera för att bygga ett litet stall med tillhörande förråd på ca 11x6 meter. Platsen som är möjlig är tyvärr gammal sjöbotten med "flytlera" under en knapp halvmeter av matjord.

Tanken från min sida var att gjuta en platta på traditionellt sätt med markduk, makadam, isolering och betong.

Frågan som jag har är om jag behöver vara orolig att den ska kantra eller spricka. Och i så fall behöver jag planera för att påla vilket kommer fördyra bygget avsevärt och kanske få budgeten att totalt haverera.
 
Geoteknisk undersökning är det enda som kan ge dig ett säkert svar. Låter dom det är värt sina pengar..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur djup är leran? Det kanske går att skifta ur den. Annars är det pålning som gäller om du vill vara på säkra sidan
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur djup är leran? Det kanske går att skifta ur den. Annars är det pålning som gäller om du vill vara på säkra sidan
Jag provade på vid ett av hörnen och där tryckte vi ner tre meters armeringsjärn utan att hitta berg.
 
Karrock
Geokartan kan ge viss vägledning om förutsättningarna. Välj kartvisare jorddjup respektive jordart https://apps.sgu.se/geokartan/

I teorin kan du kompensationsgrundlägga. En så lätt konstruktion lär vara i jämvikt med en halvmeter cellplast eller leca under. Lite grövre kantbalk bara så lär det vara lugnt. Men det är inte säkert att det blir billigare än att slå lite små stålpålar. Beror helt på djupet till fast botten.
 
B bjorn-k skrev:
Jag provade på vid ett av hörnen och där tryckte vi ner tre meters armeringsjärn utan att hitta berg.
Då är det nog billigare att påla
 
Tack för svaren!
Det får bli till att påla även om jag hade hoppats på någon enklare lösning. Bor på en ö utan fast vägförbindelse, vilket gör att alla maskiner som ska hit blir både logistiskt komplicerat samt dyrt.
 
Karrock
B bjorn-k skrev:
Tack för svaren!
Det får bli till att påla även om jag hade hoppats på någon enklare lösning. Bor på en ö utan fast vägförbindelse, vilket gör att alla maskiner som ska hit blir både logistiskt komplicerat samt dyrt.
Mikropålar/stålpålar kan slås tex med specialutrustad grävare i 3-5 tonsklassen, eller vanlig något större grävare med hydraulhammare istället för skopa fram. Antar att du behöver hjälp med att gräva, om det är samma firma som pålar kan det alltså lösas antingen med en extra, liten maskin eller en extra "skopa" till den större maskinen som schaktar. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.