Hej, jag har en gammal stuga med plintgrund där ett hörn olyckligtvis står på lermark. Detta medför att hörnet på huset sjunker sakta men säkert. Vi har skjutit under ett stort stenblock på ca 40x200cm, men även detta sjunker så man får ändå palla upp huset en gång om året.

Att gräva ut leran under huset är inte ett alternativ. Men då fick jag en idé om att gjuta en platta direkt på backen som helt enkelt flyter ovanpå leran, istället för stenblocket vi har där nu. För att sedan palla upp med virke från plattan. Kan detta funka, eller kommer den att sugas ner i backen till slut iaf?

Utseendet spelar ingen större roll i det här fallet, så jag tänker mig en platta på kanske 200x150x10cm med hörnet vilandes i mitten. Eller ska jag göra den ännu större? Jag vet inte exakt vart leran börjar och slutar, men vi får utgå ifrån att hela plattan ligger på lera. Tänker mig att jag inte gräver ut någonting eller tillför något slags bärlager, den får ligga direkt på backen för att inte börja störa backen.

Bifogar en enkel sketch sett ovanifrån.

Enkel skiss av hus med röd kontur och texten "HUS" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Förstår inte riktigt syftet. Låter som mycket jobb. Stor risk att plattan kommer röra på sig lika mycket som stenen pga tjälskjutning om du inte gräver ur och lägger dränerande material under. Är det inte lättare att gräva till frostfritt i hörnet och gjuta en ny plint? Du kan även isolera ovanpå om du inte vill gräva så djupt. Kanske också sätta en justerbar balsko så att du kan skruva lite varje år om det skulle behövas. Hur djupt står övriga plintar?
 
J jalmars skrev:
Förstår inte riktigt syftet. Låter som mycket jobb. Stor risk att plattan kommer röra på sig lika mycket som stenen pga tjälskjutning om du inte gräver ur och lägger dränerande material under. Är det inte lättare att gräva till frostfritt i hörnet och gjuta en ny plint? Du kan även isolera ovanpå om du inte vill gräva så djupt. Kanske också sätta en justerbar balsko så att du kan skruva lite varje år om det skulle behövas. Hur djupt står övriga plintar?
Tanken var att det skulle vara det enklaste sättet. Spika ihop en form, skjuta under och gjuta. Huset ligger på ca 40cm höjd från backen, så man kommer enkelt åt under det för att skjuta in formen.

Tjälskjutning har du en poäng i. Men anledningen till att jag inte vill gräva ur och lägga i material är för att förr eller senare kommer det materialet försvinna ner i leran tillsammans med plattan. Det är vad jag fått för mig iaf.

Har grävt ett annat hål i närheten och där går leran åtminstone 2.5m ner. Gräver jag för en ny plint måste jag ta bort såna oerhörda mängder för att vara fri från leran och veta att det inte den nya plinten inte börjar sjunka eller röra sig i sidled igen.

Jag vill slippa att justera höjden varje år. Resten av plintarna står på sandmark och har i princip inte rört sig sen huset byggdes.
 
  • Gilla
SimonJ89 och 1 till
  • Laddar…
Vore det ett alternativ att sätta svetsade I-balkar från plintarna som står på sandjord så du helt enkelt klarar dig utan plint i problemhörnet?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vore det ett alternativ att sätta svetsade I-balkar från plintarna som står på sandjord så du helt enkelt klarar dig utan plint i problemhörnet?
Den tanken har också slagit mig, men jag tror inte det är gångbart tyvärr. Resten av plintarna är små (men många) gjutna cylindrar. Vet inte riktigt hur jag ska fästa i-balken och om plintarna klarar belastningen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Plattan kommer bara sjunka ner i leran. Du måste grundlägga under leran för att få det stabilt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.