Hejsan!Jag har en fråga gällande min bergstomt....Till mitt framtida hus har jag tänkt gjuten platta med golvvärme...Berget är relativt plant och min tomt är högsta punkten..Kan någon säga rent generellt vad som gäller,jag tänker naturligtvis anlita en konstruktör men vill gärna stilla min nyfikenhet litegrann/Robban
 
hej Robban, jag tänkte höra om det var något platta på berget och hur konstruerade du den?
 
Hej!
Jag har tänkt bygga ut mitt hus som står på en krypgrund murad direkt på berget. Där jag ska bygga ut är berget ganska flackt och lutar bort från utbyggnaden på alla sidor. Vill helst ha en platta som grund men vill inte spränga massa fint berg för att sedan fylla med makadam. Hade tänkt mig gjuta en sula för att få ett jämnt underlag att ställa plattan på. Se bild för tänkt lösning (sulan överdrivet hög jämfört med plattan för att principen ska framgå).

Kan en sån lösning fungera? Aldrig sett någon göra en sådan lösning så jag misstänker att det kan finnas negativa sidor som jag missat. Fukt som kapillärt kryper upp i betongsulan? Borde stoppas av cellplastskivorna eller behövs kanske ett extra lager av något kapillärbrytande under isoleringen?

Hoppas någon läser denna gamla tråd och kan bidra med lite klokskap.
 
  • grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Vi har något lite liknande. Där göts en sula på tre sidor och en mur byggdes upp på dessa tre sidor. Innanför muren fylldes på med schaktmassor och sedan göts plattan ovanpå.
 
Jag skulle nog göra en sarg runt om och fylla upp med 8-16 eller liknanade. Sen är det ju som vilken annan grusbädd som helst att ställa plattan på. Gäller ju bara att man dimensionerar så att det håller för trycket
 
Hemmakatten
Rättar mig själv. Det varnaturligtvis inte schaktmassor som det fylldes upp med utan liknande material som mats_o föreslog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.