Skag skapar en ny tråd i med en specifik fråga som jag har angående utgrävningen av min krypgrund

Som det ser ut nu kommer kanske halva eller 2/3 av ytan ha berg under sig medans resterande del som vätter mot befintlig källarvägg i nuläget består av packad jord/sten. Berget kanske kommer... har 1.5m kvar att gräva men det kan ju lika gärna vara ett 5-10m stup...

Frågan är hur man löser detta. Plattan behöver inte ha någon bärande funktion i huset utan blir endast golvet i köket framöver. Har läst att det inte är att rekommendera att gjuta platta under dessa förhållanden men ja ser ju inte att jag har något val. Så hu ska jag dimensionera plattan utifrån dessa förutsättningar? (valet att anlägga krypgrund blir för trångt då det är väldigt nära berg...20-30 cm )

Jag skulle ju gärna vilja lägga golvvärmeslingor i plattan också men det går ju att tumma på om det finns någon risk med detta
 
Hej!

Vet att detta är en gammal tråd men hur löste du denna utmaning till slut?

Vi har antagligen en liknande problematik så vore spännande att höra hur det löstes hos er
 
Jag grävde ut så mycket jag orka men men kom kom aldrig till något berg, säkerligen över 1m. Sedan fyllde jag jämt med mackadam, padda la cellplast, golvvärme och gjöt 10cm platta

Sidan som vätte mot källaren la jag en dräneringsslang för att leda vattnet via källaren och ut men det har på 5 år aldrig blivit en droppe i detta rör konstigt nog...
 
Stort tack för svar! Låter bra för antar att du inte haft några sättningar då heller?
 
Nä inga problem Plattan tar ju ingen direkt last heller. Den stog i något år innan jag la klinker på den och jag har svårt att tro att det skulle kunna hända något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.