Jag skall gjuta en platta till en tillbyggnad och jag undrar hur det blir närmast huset där jag dränerade för fyra år sedan.
Jag (min far) grävde ca 1,5 meter ut och 2 meter djupt från huset så att marken har nog inte sätt sig ordentligt.
Behöver man gå ända ner till sulan och börja packa därifrån?
 
Beroernde på hur stor din nya utbyggnad ska bli och vad din befintliga vägg är gjord utav, så skulle jag förankra den nya plattan i den befintliga väggen och dimensionera den så att den är "självbärande" över det området du tidigare dränerat.

Har materialet dessutom legat i fyra år så brukar det räcka om man schaktar ner ca 50 cm (per våning) och packar upp materialet därifrån om materialet i övrigt är OK att bygga på.
 
Tackar för svaret.
Tillbyggnaden blir ca 25m2
jag var ute och körde lite med spaden både där jag dränerat och längre ut och efter 40 cm kom den härliga moränen på båda ställena.
Den nya plattan kommer att ansluta mot en murad vägg,men skall det inte helst vara en fog i mellan plattorna?
 
H
Gjorde samma sak och min dränering hade legat 4 år. Tog och vattenpackade fyllnaden och sedan padda ordentligt. Tror jag gick ner 50cm och fyllde sedan med bärlager.
 
Tjena hokanp hade du rörelsefog också?
Vet du om det rört sig något
 
H
Nej ingen fog. Däremot så var det en gammal altan som gick in 2 m i huset så jag fick stöd på 3 kanter från det gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.