Jag har ett gammalt garage med tunn platta och skulle vilja bygga bredare (på ena långsidan) garage.
Hur är lämpligt/ekonomiskt att göra? Går det gjuta en ny platta som "sväljer" den gamla plattan och isf hur tjockt måste man gjuta över den gamla plattan?
 
Tror du kommer få problem om du gjuter den nya plattan delvis över den gamla. Då marken under den nyadelen av plattan kommer sätta sig något i följd av att plattan kommer spricka över i skarven ny/gammal platta. Detta går att lösa genom att armera upp plattan så den blir fribärande. Den armeringen skulle innebära både överkants och underkantsarmering och en relativt tjock platta ca 200mm.
 
200mm är mer än jag vill höja den gamla delen av garaget. Jag har asfalt utanför och redan tillräckligt svårt att köra in annat än jeepar utan ramp.

Att det blir en liten spricka är inte hela världen.

För att göra det knivigare: Den gamla plattan är ojämn idag och behöver jämnas ut samtidigt som tidigare ägare försökt släta ut det mha ett tunt lager som krackelerat och nu ligger löst uppepå.

Finns det något sätt jag kan kombinera ny/breddning av platta och att fixa så det gamla golvet blir jämnt? Det behöver inte bli helt perfekt då det bara är hobbygarage men man vill ju försöka få till det så bra man kan när man ändå är igång.
 
Jag har börjat inse att garaget måste bli ganska högt för att bli bra.

Min befintliga platta är 10cm tjock och oisolerad. Jag har läst mig till att jag borde ha 200mm isolering i plattan, gäller det även platta på platta eller kan jag snåla på den delen som inte blir "ny" platta? Om jag vill ha 200mm isolering, hur tjock måste jag gjuta?

Hur gör man steg-för-steg när man gjuter platta på platta? Behöver jag behandla den gamla plattan? Borra in armering?

edit: Kan moderator flytta tråd till småhus, garage, friggebod?
 
Jag har gjutit ett garage i två plattor. Dom sitter kant i kant med en 10mm cellplast imellan, Sedan fyllde jag upp med flytspackel sista 20mm i skarven. Blev efter en vinter en hårfin spricka imellan som knappt ens jag ser.

Den gamla skrovliga plattan skulle du kunna flytspackla också, ena nackdelen är väl att det är dyrt med flytspackel. Kanske kan man hitta något billigt fabrikat vid någon rea, k-rauta har ibland vissa billiga fabrikat. flytspackel kräver 10-20mm min.

Vidhäftningen (man primar betongen före) behöver man inte vara orolig för, sitter som berget.
 
Tusen tack för svar. Det med cellplast emellan låter som ett jättebra tips.
Jag är nu inne på att gjuta på 200mm isolering + 100mm betong ovanpå den gamla plattan och ta upp den nya delen till samma nivå.
 
Mikael_L
fulingbusen skrev:
Jag har börjat inse att garaget måste bli ganska högt för att bli bra.

Min befintliga platta är 10cm tjock och oisolerad. Jag har läst mig till att jag borde ha 200mm isolering i plattan, gäller det även platta på platta eller kan jag snåla på den delen som inte blir "ny" platta?
Ska du ha golvvärme så "måste" du ha isolering under. Klart du inte måste,men du blir ruinerad annars.
Isolerar du mellan plattorna lite, (kan kanske räcka med de där 10mm som Benny skrev om), skulle du nog kunna ha golvvärme, iaf om du inte drar på så förskräckligt i temp, utan kanske nöjer dig med 18gr varmt golv.
En oisolerad platta är givetvis kallare, men även fuktigare. En viss sån där kall fuktig betonglukt brukar det bli med kall oisolerad platta.
 
Ok då blir det till att gjuta 200mm isolering + 100mm betong(med vattenburen värmeslang) på både nya delen och över befintliga.

Finns det ngn risk att den gamla plattan inte mår bra av att bli "ingjuten"?
 
vi har gjort just så, 100mm cellplast på den gamla plattan, och 100mm ny platta med golvvärme i denna, göts tillsammans och samtidigt med nya plattor med 200mm cellplast. Används som boutrymme 20-22gr varmt, har inte upplevt några problem.
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för input, var den gamla plattan isolerad sedan tidigare eller ansåg ni att det räckte med 100mm isolering/cellplast där?
 
Nej den var inte isolerad sedan tidigare. Det var takhöjden som bestämde isoleringsmängden har jag för mig. Vi har höjt kåken med tre varv leka men kunde inte höja mer utan att det skulle se konstigt ut.

Har dock funkat bra på alla sätt så långt. Vi har klinker i hela källaren på pågjutningen så ev. fukt kan andas ut.
 
Ok, tackar. Då kanske jag också nöjer mig med 100mm cellplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.