Hej,

Har planer på att bygga garage. Inkommande el till bostadshuset går tyvärr under garagets tänkta plats. Ligger på ett djup av 60cm. Behöver schakta bort matjorden 10-20 cm, sen fylla upp med makadam 20 cm. Då ska det vara klart för att ställa ut L-element osv. (enligt grävarn)

Vad tror ni, behöver jag flytta kabeln?
Killen som märkte ut kabeln pratade om att det kan räcka att lägga ett rör/slang runt den.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Det finns färdiga rörhalvor som snäpps ihop runt befintlig kabel. Din grävare borde ha koll på såna. Ligger inte kabeln redan i rör?
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
bax skrev:
Ja, i bästa fall ligger kabeln redan i rör/slang.
Annars finns som sagt rörhalvor att knäppa ihop över kabeln, eller rör som kallas "Snipp Snapp"
[länk]
Har grävt upp en bit och tyvärr ligger den oskyddad, förutom stenblock som ligger över. Verkar smidigt det där, får man göra det själv? Eller behöver man göra något alls egentligen?
 
Du får egentligen inte bygga över servisen om man ska vara noga, så minsta du bör göra är att fixa något skydd likt som nämnts tidigare med halvor som snäpps ihop, då går det byta om det skulle hända något. Kolla gärna med elnätsägaren i området hur de ser på det så slipper du ev onödiga byråkratiska problem senare.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Ligger den fint skyddad i ett tjockt lager sand behöver du inte göra något, men de där stenarna du nämner brukar ha en förmåga att äta in sig i kabeln till slut.
Blir det fel på kabeln kan du vara helt säker på att det är julafton eller släktmiddag eller nåt liknande hemma hos dig.
Då måste en provisorisk kabel dras ut på marken och på nåt sätt nå till elmätaren, sitter denna inomhus drar man in kabeln genom ett fönster som sedan står öppet osv osv. Sen måste en ny kabel grävas över gräsmattan eftersom felet ligger under din platta. Gräsmattan blir förstörd ett tag osv osv.

Bättre att ta omaket att knäppa på rör nu istället. Nån paragrafryttare hittar säkert att du inte får göra det själv, men jag skulle göra det själv ändå.
Ett alternativ är ju att fråga nätägaren vad det kan kosta om dom gör det när kabeln är frilagd.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Täck med rörhalvor.
Lägg tomrör för eventuell ny servis och även för fiber och annat du kan komma på
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
tommib
Just i det här fallet kanske man kan låta bli att hempula eftersom grävmaskinisten som ska förbereda grunden mycket väl kan ha en BB3 som tillåter just detta.

Annars skulle jag också göra det själv.
 
Hej igen och tack för alla svar 😀

Lutar åt att jag låter grävarn fixa kabel med rörhalvor. Lär återkomma med fler frågor :)
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.