Skall till att göra ett större ombygge av mitt hus, varav första delen är att bygga till ca 15m2 på marken som kommer fungera som entre/hall. Huset idag har krypgund, med installerad avfuktare (med ventil på andra sidan). Jag hade tänkt göra en platta på mark för utbyggnaden, och då använda färdiga L-element för det som blir "ny grund", och gjuta mot krypgrunden på det som är mot gamla huset. Har två funderingar:

* Behöver man på något sätt "förankra" plattan mot krypgrunden?
* Behöver man ha en kantbalk även på dom sidorna som går mot krypgrunden?
 
  • Tillbygge.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är precis i färd med att göra samma sak.
Jag förankrar inte mot gamla grunden, har ej heller L-kantbalk mot den.
Utan jag ställer markisoleringsskivor mot min gamla grund/timmervägg.
 
Bumpar upp denna tråd.

Håller på med liknande.

Hur har ni som har gjort denna konstrukton fixat med ventilationen?

Finns det färdiga lösningar för att fixa ventilationen från krypgrunden?
Eftersom man bygger ju igen dessa.

Annan lösning?

Tacksam för svar i frågan.
 
I mitt fal så har jag stängd krypgrund med avfuktare, så jag behövde inte tänka på att jag satte igen några ventiler...
 
emaengs skrev:
I mitt fal så har jag stängd krypgrund med avfuktare, så jag behövde inte tänka på att jag satte igen några ventiler...
Inte direkt den lösning jag är ute efter, jag behöver verkligen ventilationen.

Det måste finnas lösningar på detta, eller ?

Pga det är så många som bygger på detta sätt.
 
Badger skrev:
Inte direkt den lösning jag är ute efter, jag behöver verkligen ventilationen.

Det måste finnas lösningar på detta, eller ?

Pga det är så många som bygger på detta sätt.
Jag skall åxå gjuta en platta på mark bredvid en befintlig krypgrund och söker lösningar. Den lösning jag kan se i mitt huvud är att gräva fram sulan under muren och göra min gjutning i direkt anslutning till denna och ha en frigolitbalk mellan muren och nya plattan som vilar på kanten av sulan (som ju sticker ju ut några cm från muren).
Det vore ju förmodligen inte någon bra idé att gjuta "omlott" så att säga.

Dessutom måste jag sätta igen en ventilation i muren, men kan förmodligen ta upp ett nytt hål längre bort på samma vägg. Annars kanske det kanske att lägga in ventilationsrör i frigoliten mellan muren och plattan. eller?

Kom gärna med synpunkter. Skall dra mina idéer med supergrund snart och se vad de har att säga. Förhoppningsvis har de "facit".
 
Tyresö
Storån skrev:
Är precis i färd med att göra samma sak.
Jag förankrar inte mot gamla grunden, har ej heller L-kantbalk mot den.
Utan jag ställer markisoleringsskivor mot min gamla grund/timmervägg.
Precis så ska man göra - konstruktionerna får absolut inte sitta fast i varandra, dom måste få leva sina egna liv.
 
Tyresö skrev:
Precis så ska man göra - konstruktionerna får absolut inte sitta fast i varandra, dom måste få leva sina egna liv.
Blir det inte två separata om man sätter L-balk mellan?
Är också i funderartagen på utbyggnad och kommer bygga mot torpargrund. Där skarven blir tänkte jag ha en bärande vägg så nog hade jag velat ha L-söd och lämna för en vot där.
Eller håller det att göra en vot även fast man bara har en isolerskiva emellan? Tvivlar på att jag har världens stabilaste toprargrund och vill inte påfresta den mer än nödvändigt.
 
Tyresö
JakeoMalin skrev:
Blir det inte två separata om man sätter L-balk mellan?
Är också i funderartagen på utbyggnad och kommer bygga mot torpargrund. Där skarven blir tänkte jag ha en bärande vägg så nog hade jag velat ha L-söd och lämna för en vot där.
Eller håller det att göra en vot även fast man bara har en isolerskiva emellan? Tvivlar på att jag har världens stabilaste toprargrund och vill inte påfresta den mer än nödvändigt.
Jo, det blir 2 olika konstruktioner och det är det som är poängen - du behöver givetvis inte ha ett L-stöd eller en vot mot den befintliga plattan, det viktigaste är att plattorna INTE gjuts samman eller sitter fast i varandra.
 
Nog känns det väl ändå bäst i att ha en vot under en 6 meter hög och 14 meter lång vägg?
 
Tyresö
JakeoMalin skrev:
Nog känns det väl ändå bäst i att ha en vot under en 6 meter hög och 14 meter lång vägg?
Den voten finns ju redan på den befintliga plattan - man behöver ju inte ha dubbla väggar där konstruktionerna är sammanbyggda.
 
Fast jag ska nog tjorva till det med att riva ytterväggen på det befintliga i skarven och göra en bärande innervägg på den nya sulan istället för att behålla gammalt ostadigt som innervägg. Så den kommer alltså förflytta sig en decimeter eller två.
 
Tyresö
JakeoMalin skrev:
Fast jag ska nog tjorva till det med att riva ytterväggen på det befintliga i skarven och göra en bärande innervägg på den nya sulan istället för att behålla gammalt ostadigt som innervägg. Så den kommer alltså förflytta sig en decimeter eller två.
Jaha, ja då måste du givetvis göra en bärande vot i den nya plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.