Jag ska gjuta en platta till ett somarhus
På 60 kvadrat. Jag vill sänka nivån i badrummet för att det senare ska ha samma golvnivå som övriga huset. Hur gör jag detta på smidigaste sättet och hur mycket bör jag sänka ? 3-4cm ? Tack på förhand/Fredrik
 
Kramla
Hej!

Gör en ram av 45x45 med förstärkningar diagonalt i hörn ca 900x900, beroende på rummets längdmått behövs en eller flera på mitten parallellt med kortsidor om det är rektangulär form. Sätt denna på distanser av lämpligt material i samma nivå som plattans tänkta höjd och naja fast.
Kom ihåg att brunnens höjd bestäms av måttet från brunn till dörröppningen så den borde sticka upp något från grovgjutningen, även bra vid gjutning att inte betongen kommer högre inuti än den tänkta höjden för ursparingen.
Beroende elslingor eller vattenburen golvvärme kan denna höjd justeras för att inte lägga onödiga pengar på flytspackel.

Mvh Kramla
 
Lägger man betong innanför ramen senare eller kan det göras samtidigt som resten av plattan gjuts fast då 3-4 cm lägre?
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Kramla
Med fördel samtidigt då ramen endast ska begränsa betongen i liv med insida vägg eller strax innanför då det är svårt att få detta exakt och höjden som var ursprungsfrågan.
//Kramla
 
  • Gilla
Hus-Bonden
  • Laddar…
Fabyggvejby Fabyggvejby skrev:
Jag ska gjuta en platta till ett somarhus
På 60 kvadrat. Jag vill sänka nivån i badrummet för att det senare ska ha samma golvnivå som övriga huset. Hur gör jag detta på smidigaste sättet och hur mycket bör jag sänka ? 3-4cm ? Tack på förhand/Fredrik
Kramla Kramla skrev:
Med fördel samtidigt då ramen endast ska begränsa betongen i liv med insida vägg eller strax innanför då det är svårt att få detta exakt och höjden som var ursprungsfrågan.
//Kramla
Är detta värt att göra? Vi ska gjuta plattan för vårt nybygge nästa vecka och överväger 3-4 cm nedsänkning i badrum/WC. Spontant tycker inte jag en 4 cm höjdskillnad låter så jobbigt men min kompis i byggbranschen insisterar och tycker vi gör ett misstag om vi inte gör detta nu.
 
Innan gjutning frågade jag vår gjutare, som tyckte det var onödigt. Han drog av 5mm i badrummet o map att gjutning en är så bra tror jag att det kommer att funka. Sedan vet jag att ofta vill den som sätter klinker flytspackla för att kunna garantera sin kvalité, med konsekvens att gjutning ar av platta slarvas med för det ska ändå flytspackla. Och kunden betalar....
 
Samtliga ggr (4) jag låtit gjuta plattor som ska husera våtrum/golvbrunnar så har jag lejt proffs för själva gjutningen. De har alltid skapat perfekta fall på de ytor som jag i förväg markerat. Jag har alltså inte behövt flytspackla en enda mm. Jag brukar utföra typ allt arbete själv i de byggen jag ansvarar för, men just själva gjutningen (hälla i, vibbra, väga av nivå, sloda, riva och glätta) lejer jag alltid bort till folk som jag vet kan sin sak. Kostnaden för deras timmar är försumbar i det stora hela och jag sparar massor med tid och svordomar när jag sen får bygga huset med perfekta grundförutsättningar.

Bild från plattan som gjöts i höstas, jag har markerat med rött var badrummets väggar ska stå. Det blir 90x90 vikbara glasväggar för duschen i hörnet.
Nyutgjuten betongplatta med markerade områden för badrum och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Samtliga ggr (4) jag låtit gjuta plattor som ska husera våtrum/golvbrunnar så har jag lejt proffs för själva gjutningen. De har alltid skapat perfekta fall på de ytor som jag i förväg markerat. Jag har alltså inte behövt flytspackla en enda mm. Jag brukar utföra typ allt arbete själv i de byggen jag ansvarar för, men just själva gjutningen (hälla i, vibbra, väga av nivå, sloda, riva och glätta) lejer jag alltid bort till folk som jag vet kan sin sak. Kostnaden för deras timmar är försumbar i det stora hela och jag sparar massor med tid och svordomar när jag sen får bygga huset med perfekta grundförutsättningar.

Bild från plattan som gjöts i höstas, jag har markerat med rött var badrummets väggar ska stå. Det blir 90x90 vikbara glasväggar för duschen i hörnet.
[bild]
Snyggt. Hur gör du mot väggen - sänker du i liv utanför gips eller hur stor ska nedsäkningen göras?
 
Urtagningen i betongen är anpassad efter måtten på väggarnas syllar. Skivorna (plywood och gips) kommer att kunna gå ända ner mot golvet.
Nedsänkningen i duschhörnet är ca 20mm och det beror på att det annars skulle bli för kraftigt fall mot brunnen i just det hörnet.
 
En enklare variant är att bara placera golvbrunnen några cm under golnivå och sedan fixa lokalfallet för hand när ni lagt ut betongen. Sen flyta resten av fallet. Så gjorde jag i mitt hus och jag har aldrig stört mig på höjdskillnad mellan badrum och angränsande rum. Inte mer än att det tas upp av tröskeln för våtrum. Bra fall har jag också.

Nu har jag ganska små badrum, kanske är annat om man bygger större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.